קליפ לשיר “זהב” של ססטיק ובן אל. הקליפ והשיר מציגים דימויים תואמי ושוברי סטריאוטיפים מגדריים.
בסדנה של מכנה משותף לנערים, אני שואל אותם על שפת גוף גברית, ואחד התלמידים מדגים שרק בנות יושבות ככה, בשיכול רגליים. מיד אני רואה את כל החברים שלו שישבו ככה מתיישרים. אבל כשהסדנה ממשיכה, וצפים עוד ועוד סיפורים על איך הגבריות מכניסה אותנו לקופסה, אני רואה אותם חוזרים לאט לאט
בואו נדבר רגע על שירי ילדים, על השירים הקלאסיים שגדלנו עליהם כולנו ואהבנו כל כך. שירי ילדים וספרים הם הטקסטים הראשונים שילדים נחשפים אליהם, ולרוב הם גם מבקשים לשמוע אותם שוב ושוב פעם אחר פעם בלופים אינסופיים. גם בבגרותינו, ועוד לפני שאנו נעשים הורים בעצמנו, לרוב אנחנו עדיין זוכרים ומזמזמים
כשהייתי בערך בגיל הצבא, אמא שלי נסעה לאנשהו ונשארתי ערב לבד עם אבא שלי אז הוא שאל אותי: טוב, אז… את מכינה לנו משהו קטן לאכול? למה זה היה מוזר? כי *מעולם* לא בישלתי בבית ההורים. יש לו 0 ראיות אובייקטיביות לכך שאני יודעת לבשל. כלומר, מדובר בהנחה לא מודעות
הרגע הזה שאני מדברת עם תלמידות, שבטוחות שפעם לא היה שוויון, אבל היום שום דבר לא מגביל אותן, והן יכולות לעשות מה שהן רוצות – ואז אני מספרת להן שכשעבדתי כמורה לקראטה, היו מגיעות כל שנה לפחות 5 בנות שמנסות ונשארות, אבל לפני שהגעתי, בכלל לא היו בחוג תלמידות. בכל
למדתי תואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטה העברית ובהתאם לסטטיסטיקה המוכרת – השתייכתי למיעוט נשי. בעוד שבמובן כלשהו היה לי כיף להיות במיעוט כי זה הפך אותי כביכול למיוחדת ומוצלחת במיוחד (אני “לא כמו כל הבנות”, אני משתייכת למועדון גברי), זה גם העמיד אותי במקום מלחיץ מבחינת הביצועים שלי – לא
העברתי סדנה של מכנה משותף בחברת הייטק וההתפלגות בחדר הייתה כמצופה – שלוש נשים ושניים עשר גברים. כשניגשתי לפתוח את הסרטונים נתקלתי בבעיה והם נפתחו בלפטופ שלי ולא במסך הראשי. הסתבכתי עם המצגת והסרטונים במשך דקה, ואז הסברתי להם שהם בעצם צפו פה בהדגמה חיה של איום הסטריאוטיפ – הנה
יש לי רכב משלי כבר הרבה מאוד שנים, וכבר הרבה מאוד שנים שאני לוקחת את הרכב לעשות טסט. מכוני טסטים זה אחד המקומות הכי סטריאוטיפיים שיש, מוסך מלא גברים מכונאים שתמיד מסתכלים עליי במבט הכי חשדן ומחכה שאפשל כשאני מגיעה, כיאה לסטראוטיפ שנשים לא יודעות לנהוג. מגיל צעיר אני מרגישה
בסדנא לנערות שואלת אותי תלמידה אם אני פמיניסטית ששונאת גברים. אני עונה שבשבילי, פמיניזם אומר שזה שאני אישה לא אמור למנוע ממני להגיע לאן שאני רוצה, בגלל שאומרים לי שאני לא יכולה, או שזה לא בשבילי, או שאין נשים סביבי שעושות את זה, אלא רק גברים. רוצה להיות נהגת? בכבוד.
הרגע הזה בסדנה כשאני משתף משהו אישי ואמיתי, וכל הכיתה משתתקת, ואף אחד מהבנים לא יודע מה להגיד ואיך להתנהג. בכל פעם מחדש זה מכה בי: ככה מרגישה קופסת הגבריות. השתיקה הזו היא גבול הגבריות. אנחנו מרגישים, אבל מפחדים שאם נביע את הרגשות שלנו, אז נצא פחות גברים. וזה משתק
במהלך סדנה מורה מספרת שבכל מבחן, היא מבקשת מהתלמידים והתלמידות להעריך במספר עד כמה הם מוכנים למבחן, וכשבנות מקבלות יותר מההערכה שלהן, היא מקיפה את המספר בעיגול וכותבת: “תפרגני לעצמך יותר”. המורה הזאת עושה דבר מדהים, ואף אחד בביה”ס לא ידע עליו, עד שהיא סיפרה על זה בסדנת המורים.
במהלך סדנה אני מסבירה לתלמידות על ייחוסי הצלחה וכישלון, ותלמידה משתפת שאתמול, כשאמא שלה אמרה לה “כל הכבוד” על ציון טוב במבחן, היא ענתה לה: “בטח היה לי מזל”. ועכשיו היא מבינה שזה לא שהיה לה מזל: היא פשוט ידעה טוב את החומר.
אני מבקש מהתלמידים בסדנה לקום ולהראות איך הולך גבר, והתלמידים הולכים עם חזה מובלט וראש מורם. ואז אני סופר כמה זמן לוקח להם להתחיל להיכנס אחד בשני. אני אומר להם כמה זמן זה לקח אצלם, ומספר להם שתמיד, בכל מקום, זה לוקח רק כמה שניות. ואז מגיע הרגע הזה, שאפשר
סיפור של מורה למתמטיקה: תלמידה העתיקה תרגיל גיאומטרי בדיוק מושלם, וזה לקח לה כל כך הרבה זמן שהיא לא הספיקה לפתור אותו. לעומתה יש בנים שלא העתיקו כמעט בכלל.
כשהייתי בן שש עשרה חשבתי שיש לי ביטחון עצמי נמוך – ובגלל זה לא התחלתי עם בנות – כי חשבתי שאני לא יכול. לקח לי הרבה זמן להבין שביטחון עצמי נמוך זה פשוט סיפור שאני מספר לעצמי בשביל לא להתמודד עם עובדה פשוטה אחת – אני מפחד להתחיל עם בנות.
בתקופת התיכון שנאתי ספורט. הייתי גרוע בריצה ובכל הדברים שהכריחו אותנו לעשות ותמיד פחדתי מהשיעורים האלה, מזה שאני אסבול בהם ומזה שאני אהיה נבוך מכמה אני רץ לאט / עושה מעט שכיבות שמיכה וכו’. חוץ מזה לא אהבתי כדורגל או כל משחקי הכדור האחרים שילדים אחרים שיחקו. לכן הגעתי לגיל
לפני כמה ימים, ביום שבת, זוג ילדים של השכנים שלנו דפק על הדלת שלנו וביקש עזרה בלהביא כדורגל שעף להם אל גג של בית ספר סמוך. הם דפקו דווקא על הדלת שלנו כי ידעו שאני גבוה וקיוו שאוכל להגיע לכדור בקלות. מסתבר שהדרך לעלות על הגג, בגובה של 3 מטרים,
כשהייתי בכיתה ו’ הייתי צריך לבחור 3 חברים מהכיתה שימשיכו איתי לחטיבה של בית הספר. כשהתחלתי את כיתה ז’ התברר לי שאף אחד מהחברים האחרים לא בחר אותי, ושהייתי בכיתה עם אנשים שפחות הכרתי ופחות היה בא לי להיות איתם. נפגעתי מזה מאוד, וכתוצאה מכך בחודשים הראשונים של כיתה ז’
כשהייתי בכיתה ג’, בזמן שכולם בוחרים להצטרף לחוגים (אשר לרוב יהיו ספורט קבוצתי כלשהו עבור הבנים), הצטרפתי לחוג לריקודים סלונים. הייתי אחד מהבנים היחידים ובעצם הגעתי מבחירה ומרצון נטו (היתה לי חשיפה לסוג ריקודים זה בגיל צעיר יותר ונמשכתי לתחום מאוד ללא ידיעה לאיזה מגדר זה “שייך”). לאט לאט מתחילים
למדתי תואר בפילוסופיה באוניברסיטה העברית. לקראת סיום התואר לקחתי קורס בפילוסופיה של המתמטיקה, שהיה מלא בתלמידי תואר שני, וכיאה לסטריאוטיפ על נשים ומתמטיקה, אני ועוד סטודנטית אחת היינו הנשים היחידות בכיתה. אני כל הזמן ישבתי שם בתחושה שכולם סטודנטים אמיתיים לפילוסופיה, ואני רק מתחזה והגעתי לשם בטעות. באחד השיעורים המרצה
גרנו בארה״ב כמה שנים, וחזרנו כשאריאל היה בגן חובה. הוא תמיד אהב לרקוד, וחיפשנו לו חוג ריקוד בארץ. מובן שפה בארץ הוא היה הבן היחיד, וכל הבנות היו לבושות בטייטס ורוד. ובמשך כמה חודשים הכל היה יופי. יום אחד החבר שלו מהגן הזמין את אריאל לאחה״צ, ואריאל ענה שיש לו
חוויה משמעותית שהייתה לי במהלך ההכשרות היא ההבנה של הסיבה לכך שהרבה מאוד שנים התרחקתי מסממנים נשיים כמו בגדים ורודים. הבנתי שהסביבה שידרה לי שנשיות משמעה נחיתות ולא רציתי להיות משויכת לזה.
בעירוני ז בתל אביב היתה לי חוויה טובה של קבוצה שלא לגמרי הסכימה עם המסרים, משום שכן ראתה לנכון שיש תפקידים מסורתיים שכדאי שישמרו בין נשים לגברים, ויחד עם זאת, בשלב מסוים, הבנות הרגישו שיש תפקידים שדווקא לא כדאי לשמר, ולפתע ערערו את עצמן.
חוויה חיובית נוספת, שמדגימה את השיח המורכב שיכול להיווצר גם בקבוצה לא מאוד קשובה, היא שיחה שנוצרה סביב סוגיית נעלי ה- Hello קיטי של הילד בן השלוש בביה”ס רוז מצקין בתל אביב יפו. היו שדרך המקרה הזה הבינו שגם אם להן נוח עם הבחירה של הילד הן לא רוצות שהחברה
אני הכי אוהבת את הרגעים שבהן נערות מהקבוצה עונות ומסבירות לנערות אחרות (המביעות התנגדות) נקודות מהסדנה דרך דוגמאות אישיות או מקרים מהיומיום הכיתתי. אני מרגישה שאז הן הפנימו את המסרים הכי טוב.
הדרכתי סדנא עם יובל ופתאום קלטתי איך אני נתפס כשאני עם כיפה וכמה זה בולט. במקום להגיד את הדברים הרגילים ששומעים בכל סדנא כשאנחנו שואלים “מה זה גבר?” כמו “זין” וכד’ הם התמקדו בדברים כמו “תפילין” “ציצית” “בר מצווה” וכד’. וזה עצבן אותי שהגדירו אותי. זה אמנם לא קשור לנושא
תגובה לשאלה: מה לדעתך היה קורה אם היית עוברת סדנה של מכנה משותף כשהיית נערה? אולי סדנה כזו הייתה מצליחה לגרום לי להתבונן ולהבין עד כמה הפחד ממימוש הסטריאוטיפ הנשי השפיע לי באופן לא מודע בכל כך הרבה תחומים – החל מלהשקיע בבגרות רק במקצועות הריאליים, ועד התנהגויות חברתיות שונות
תגובה לשאלה: מה לדעתך היה קורה אם היית עוברת סדנה של מכנה משותף כשהיית נערה? “כנראה הייתי מרגישה פחות חריגה עם הפרפקציוניזם שלי. הייתי גם אוזרת אומץ להצביע ולשאול שאלות בלימודים.”
תגובה לשאלה: מה לדעתך היה קורה אם היית עובר סדנה של מכנה משותף כשהיית נער? אולי הייתי מבין עד כמה הציפיות החברתיות ממני כגבר השפיעו עליי לרעה, פגעו בהערכה העצמית שלי וגרמו לי להתנהג בצורה שפגעה בי ובסביבה שלי.
במקום העבודה שלי אנחנו רק נשים ובשבוע שעבר נשבר במשרדנו מנעול של דלת פנימית. לכאורה לא אסון, אבל הדלת חייבת להיות סגורה כל הזמן. בדקנו עם האחראי על התחזוקה, שאמר שאם נפתח קריאה ייקח כמה ימים לסדר את זה. או אז התחילו דיונים בינינו מה כדאי לעשות. חלק הציעו לקרוא
לא, אחות יקרה, אני לא סתם לחוץ או היסטרי, גם שתיתי מספיק מים, את פשוט הכנסת את המחט בזווית לא טובה וברגע שאת מתחילה לדגום דם זה פשוט נהיה כואב בטירוף. אני יודע שאת לא רגילה לראות גברים מתעווים בכאב, אבל ללעוג לי לא יעזור לך, גם לא להאשים אותי
לפני שלושה ימים חתכתי את האצבע. חתך קטן אבל טיפה עמוק, אז שמנו מטלית נייר ונסענו מהר לטרם. הרופא אמר שזה רק תפר אחד, אז הוא לא שם הרדמה. אני לא ידעתי כמה שזה כואב אז לא התמרדתי במיוחד. כאב כמו הגהנום, נתתי צרחות של החיים, מישהו דאג לסגור את
מוכר הסביר לי משהו על טלפונים ניידים ולא הבנתי אותו, ביקשתי שיסביר לי נקודה מסויימת והוא, בלי להתבלבל, אמר לי “בואי אני אסביר לך… זה כמו ההבדל בין מכונת כביסה חדשה לישנה, כמו ההבדל בין בגד מפוקס לבגד מהשוק. עזרתי? “. כי למה שאני אבין פיקסלים במצלמה או בכמות זיכרון
אני גבר ש*כל ככככך* גרוע בידני חחח… תמיד הזוי לי שאנשים חושבים שנשים נהגות פחות טובות… בחיים לא הרגשתי ככה. ואיכשהו מלא אנשים בטוחים בזה, כאילו זאת עובדה. אנשים כאילו אשכרה רבים איתי על זה. מישהו בעבודה אמר לי “אני פמיניסט, חוץ מזה שאני חושב שנשים נהגות פחות טובות”.
בגיל 22 התחלתי לקחת שיעורי מחול בשביל הכיף. קיבלתי הרבה דחיפה מהמורים וגם היה לי כל כך כיף ששנתיים לאחר מכן התחלתי ללמוד בלט באופן מקצועי. עברתי לבאר שבע ובמשך כמה חודשים למדתי בלט בביה”ס למחול “בת דור”, משם המשכתי לסמסטר באקדמיה למחול בירושלים. אחת המורות שהכרתי בדרך צירפה אותי
כשהייתי מתרגלת באוניברסיטה, הסטודנטים השתתפו כל הזמן. הסטודנטיות לא. ספציפית היתה אחת שישבה ממש קרוב אליי ושמעתי אותה אומרת תמיד בשקט את התשובות הנכונות לזה שישב לידה. באחד השיעורים שאלתי שלאה ואמרתי שאני רוצה תשובה רק מהסטודנטיות. אחת מהן ענתה תשובה נכונה. המשכתי בשיעור. אחרי כמה שאלות אמרתי שאני שוב
אנשים נוטים לחפש הוכחות למה שכבר חשדו. האחיינית של בן זוגי מתה על כדורים, מטוסים, דברים שזזים, ולא שמעתי הרבה תגובות לזה. ברגע שהיא שלפה קופסת פלסטיק ועשתה כאילו היא מבשלת, ישר הגיבו בקטע מגדרי – היא כזו בת… אני מזמינה אותם לחפש אקטיבית דוגמאות סותרות סטריאוטיפים כדי שלא יפלו
אחד הדברים הכי משמעותיים מבחינת דימוי גוף גברי שאני חווה כמבוגר, הוא משהו שדווקא לא מופיע בסדנאות שלנו – גובה. אפילו לא זכור לי שהתלמידים מעלים את הנושא. אני מרגיש שיש דרישה חברתית מצד החברה הנשית מגברים להיות גבוהים, ואני יודע שאני ממש לא היחיד. אני אומר החברה הנשית, כי
לפני כמה שנים נשדדתי במרכז העיר על ידי 10 נערים. נכנסתי לסמטה, הקיפו אותי, ביקשו ממני כסף. כשאמרתי שאין לי, התחילו להביא לי מכות, עד שהצלחתי לברוח ולדבר עם המשטרה. עשיתי את הטעות של לכתוב על מה שקרה באותו ערב בפייסבוק. התגובות שקיבלתי היו דברים בסגנון “איך לא הבאת להם
סיפור אישי שהתרחש בזמן הצבא כשהייתי בשליחות לפולין, והותקפתי ע״י קוזאק שיכור בקראקוב. זה לא התפתח לשום מקום חמור כי ברחתי. אבל כל הצוערים האחרים (שהיו קרביים ו״גבריים״ ממני) מיד רצו לארגן משלחת חיפוש ולהראות לו מה זה, ואני עדיין נושא עמי תחושה של כשלון לגבריות. אני מניח שלכולם יש
העברתי סדנה ראשונה לנערות, מבחינת התכנים – רוב הבנות הביעו התנגדות עזה לרעיונות שהעליתי, לא הסכימו שיש פער בין נשים וגברים בחברה ואם יש זה רק בגלל שנשים רוצות את זה (הן רוצות להיות עם הילד בחופשת לידה, ולא לעבוד בעבודות פיזיות וכו’). חשוב לציין שרובן ככולן של הבנות הן
מה לעשות כשתלמידים שואלים ״מה, אתה הומו?״. השאלה הזו יוצרת מתח – האם כמדריך סטרייט אני צריך להשיב תשובה כמו ״האם זה באמת משנה?״, או לפתוח את זה לדיון בשאלה דוגמת ״למה אתה שואל?״, אולי פשוט להגיד ״האמת היא שאני סטרייט, אבל חשוב לי להגיד שאני לא קורה שום דבר
יש לי הסמסטר קורס בשם “רפואה ציבורית ופיתוח”. האתגר שלי: להיגמל מכתיבת “רופאים ואחיות” כשאני כותבים סיכומים. צוות רפואי, רופאות ואחיות, רופאות/ים ואחיות/ים… עוד לא החלטתי. אבל הגמילה תעשה! תחזיקו לי אצבעות 🙂
חברה שלי גננת והיא שינתה את פינת ה”אחות ורופא” ל”פינת הרפואה”.
שיער גוף תמיד היה אישו אצלי. כשהייתי בתיכון הייתי מורידה עם שעווה את השיער גם מהזרועות, כי חונכתי לאמת יחידה לפיה אישה צריכה להיות חלקה ואם יש שיער זה לא נשי ולא יפה. עם השנים, הצלחתי להשתחרר מהציפייה החברתית הזו אבל רק באופן חלקי, הפסקתי להוריד את השיער מהזרועות אבל
דיברתי היום עם חברה טובה, אמא לבת 4 ולבן שנתיים. היא סיפרה: אני כל הזמן שמה לב להבדלים ביחס שלי לשניהם. לבן קניתי פאזל של 100 חלקים כשהוא רצה, אבל אני לא יודעת איך לדחוף את הבת קדימה (וכשהבן פותר את הפאזלים, כולם – כולל אחותו – משבחים אותו ואומרים
באחת הקניות שלי בסופר קניתי גם שמפו – פשוט הלכתי למדף ובחרתי לפי המחיר ולפי הריח. בקופה, הקופאית שאלה: “זה בשבילך?” עניתי “למה לא?” והיא משכה בכתפיים, אבל בבית הסתכלתי על התווית, וראיתי שהיא מנוסחת בלשון אישה. מאז נמנעתי מהשמפו הזה ובקושי השתמשתי בו.
תמיד חבריםות שרצו להכיר לי בחורות נתנו לי את המספר שלהן, ואני הייתי צריך ליצור את הקשר הראשוני. פעם אחת כשהכירו לי מישהי, הציעו לי שיתנו לה את המספר שלי. רק אז נפל לי האסימון כמה לחץ ומתח הרגשתי סביב הצורך ליזום את השיחה הראשונה הזו. היה מאוד משחרר לא
פעם טרמפיסטית סיפרה שהיא קנתה אוטו ידני ובמשך חודש הקפידה לנסוע רק עם טרמפיסטים, ואז הבנתי שכשאני קניתי אוטו ידני במשך חודש הקפדתי לנסוע רק לבד…
פעם באיזה ערב של הרצאה ראיתי מישהו שמצא חן בעיניי, אבל לא הכרתי אותו אז כל הערב לא ניגשתי לדבר איתו. הצלחתי לגלות מי זה, וכשחזרתי הביתה התלבטתי אם לשלוח לו הודעה או לא, אולי הוא יחשוב שזה לא מתאים שבחורה פונה אליו, או שזה יגרום לו להרגיש לא בנוח
בן הזוג של אחותי הציע לה נישואין מול כל המשפחה באיזה אירוע מיוחד. כשאני חושבת על זה, זו לא סיטואציה שמאפשרת בחירה. אולי בסיטואציה יותר אינטימית יש יותר מקום להביע רגש וגם לדבר באמת ולדון האם זה הזמן המתאים, וגם באופן כללי רואים שהגבר הוא זה שמציע לאישה, וזה תמיד
כשהייתי בקבע ויצאתי עם סטודנטים ידעתי שאני כנראה משתכרת יותר מהם, ושאין שום סיבה שהם ישלמו על מה שהזמנתי. בעיניי היה משהו מאוד הדדי ונעים שכל אחד משלם על החלק שלו, בלי תחושות שמישהו חייב למישהו ושזה מראה משהו, ושהמטרה היא הדייט. היו כאלה שהתעקשו לשלם, אבל לא היה לי
כשאני הייתי בכיתה ט’, הייתי רזה כמו שאני היום, וזה הפריע לי מאוד, הרגשתי שאני לא גברי מספיק, שאני לא יפה ולא עומד בסטנדרט… ניסיתי לעשות דיאטת השמנה, במשך כמה חודשים אכלתי כמו חזיר, והצלחתי לעלות 8-9 קילו. לא הצלחתי להתמיד בדיאטה, וחזרתי להרגלים הישנים שלי, ואחרי כמה חודשים חזרתי
הזווית האישית שלי על תשלום בדייט: פעם, מזמן (כשהייתי צעירה 🙂 ), היו לי דייטים ראשונים בהם התחלקנו בחשבון (פעם זה בא טבעי מצד הגבר ופעם אחרת זו הייתה התעקשות שלי). ואז הייתה תקופה שזה מאוד הרגיז אותי שאני צריכה נורא להתאמץ ביומיום כדי שגבר יזמין אותי לדייט (זה היה
באיזשהו שלב יצאה לי המילה “פמיניסטים” מהפה, ומישהי שאלה בתמיהה גדולה אם יש באמת כזה דבר. הסברתי שיש סדנת בנים במקביל שעוסקת במחירי הסטריאוטיפים עבור גברים, ומישהי אחרת אמרה “אבל הם יכולים הכל! רוצים לעבוד, רוצים לנהוג, רוצים ל[עוד אלמנטים של גבריות]” אז השבתי לה “רוצים לבכות?” ופתאום נשמע אסימון
אני חושב שהרגעים הכי חזקים בסדנאות הם הרגעים שבהם אנחנו מגיעים לשתיקה – שבהם לבנים כבר אין יותר מה להגיד – כי הם לא יודעים מה להגיד – בדיוק כי הם מפחדים, מבולבלים, לא יודעים. המסר שאני שואף להעביר בסדנאות שלי הוא שהשתיקה והמבוכה הזו – היא היא הקירות של
סבא וסבתא שלי אמרו כמה רואים שהתינוק שלי בן, ואז רופא הילדים באחד הביקורים אמר עליו “איזה ילדה חמודה” כי הוא היה עם כובע ורוד…
באחת הדירות שעברתי אליהן לא היו כיריים. קנינו כיריים והזמנו טכנאי גז להתקין אותם. אחרי שהטכנאי חיבר את הכיריים, הוא ביקש ממני לפתוח את בלוני הגז. הרגשתי לא בנוח לעשות את זה בעצמי: מעולם לא פתחתי בלון גז, והעדפתי שמומחה יטפל בזה ולא אני. כשהטכנאי ראה שאני מהסס, הוא שאל
כשאני חושב על חופש מהמגבלות של הסטריאוטיפים המגדריים, לא תמיד מדובר במשהו מאוד גדול – לפעמים זה שינוי מינורי בחיים. הדוגמה הכי טובה שלי לזה היא הסיפור על בכי בסרטים. אני אדם שנוטה להתרגש בסרטים. טיפה מוזיקה של כינורות ברגע המתאים – ועולות לי דמעות בעיניים. כשהתבגרתי, למדתי לשלוט בדמעות
כשהייתי קרוב לשחרור מהצבא, התחלתי להתלבט בשאלה מה ללמוד. לא היה לי כיוון מוגדר, אבל די מהר התחלתי לפלרטט עם הרעיון ללמוד חינוך. היה לי קצת ניסיון בהדרכה, ונמשכתי לתחום – לא כדי להיות מורה, ככה אמרתי לעצמי ולסביבה, אלא פשוט כי זה מעניין אותי. התגובות שקיבלתי ממשפחה וחברים היו
כשהייתי נער, מאוד אהבתי לטייל, והייתי חבר בחוגי סיור – סוג של תנועת נוער של החברה להגנת הטבע. כחלק מהפעילויות בחוג, למדנו לנווט והשתתפנו בתחרויות ניווט, שבהן בכל פעם מישהו/י מהקבוצה הוביל/ה את השאר לנקודה הבאה, לפי המפה. הייתי די טוב בזה, ומאוד אהבתי גם את הניווט עצמו וגם את
אי פעם הרגשת כמו מתחזה? שאוטוטו כולם יגלו שאת בעצם לא כל כך חכמה או מוצלחת כמו שהם חושבים? את לא לבד. שריל סנדברג, ה-COO של פייסבוק תיארה פעם שהרגישה כמתחזה במשך רוב חייה המקצועיים. טינה פיי תיארה גם היא את התחושה שהיא מתחזה ושזה רק עניין של זמן עד
היי, בשעה טובה התחילו את הסדנאות בשני המרכזים שלנו, והמדריכים החדשות שלנו ראו בפעם הראשונה איך זה נראה באמת, אז בואו נדבר על החוויה הזו, שהיא לפעמים חוויה קשה, ולא נשמור אותה לעצמנו. בנות נוער הם קשים. אני יודע את זה מלהיות מדריך במכנה משותף, ולאחרונה מעבודה כמורה. הסדנאות עצמן
“אחת הסדרות הטובות ביותר שראיתי הסתיימה לאחרונה ואף שהסדרה מצוירת, מהר מאוד מתחילת הצפייה זה נשכח ואת נשאבת לחוויות של הדמויות, לטוב ולרע. פרט לרגישות בה הסדרה עשויה, המתארת בצורה מדויקת מנעד רחב של רגשות עמם מתמודדות הדמויות בה, היא גם סדרה מאוד פמיניסטית. לאורך הסדרה, בצורה מאוד שנונה, ישנן
“תעודות מחצית הן תמיד זמן טוב להרהר על סוגיות מגדריות בחינוך. דוגמה מהימים האחרונים: בשכבה שלי יש כ-2/3 תלמידות ו-1/3 תלמידים. מתוכן, 14 מצטיינות ומצטיין אחד” כך אומר מורה ומתנדב בעמותה. “אני לא יודע אם זו תופעה או מקריות סטטיסטית. אני כן יודע שזה מתיישב עם נתוני הפרסום העדכני של
מתנדבות בעמותה מספרות: “ראיתי מספר פעמים את הסרט של מרי פופינס, בעיקר בילדות, ומה שאני זוכרת ממנו אלה השירים המקסימים. כשראיתי שזהו נושא ההרצאה של מירב מיכאלי באירוע פתיחת השנה של התוכנית ללימודי נשים ומגדר באוניברסיטת תל אביב, שהתמקד ביצירות פמיניסטיות, תהיתי לעצמי עד כמה יכול להיות פמיניסטי סרט על
סדרה דוקומנטרית בת שני פרקים של ה-BBC, עוקבת אחרי כיתה של בני ובנות שבע בבריטניה במשך כמה שבועות. יוצרי הסדרה מראים שבעזרת שינויים קטנים, ניתן לשנות את התפיסה של הילדות והילדים לגבי האופן בו המגדר משפיע על חייהם. למי שמתכנן/ת לצפות בסדרה – וזה ממש מומלץ, במיוחד להורים – כדאי
השאלה אם יש “מוח נשי” ו”מוח גברי” מרתקת אנשים במשך מאות שנים ולא בכדי. לתשובה יש השפעות חברתיות רבות והשימוש בהבדלים ביולוגיים להסבר הבדלים ביכולות היה קיים לאורך ההיסטוריה. כך למשל עד אמצע המאה ה-19 היה מקובל להאמין שלמאמץ מחשבתי רב נדרש גוף חזק ולכן גברים מותאמים יותר לחשיבה מאומצת.
מחקר שנערך ב-Pew research center בדק את כמות הפעמים שבהם כתבי עת ואתרי חדשות בארה”ב משתמשים בתמונות של נשים וגברים בפרסומים שלהם בעמוד הפייסבוק. התוצאות הראו שגברים מופיעים ב-53% מהפעמים, נשים ב-22% מהפעמים וב-25% מהפעמים התמונה היא גם של גברים וגם של נשים. חדשות מטבען עוסקות לא אחת באנשים ספציפיים,
לכבוד יום השפה העברית שחל בשבוע שעבר, נשמח להבהיר מדוע הפנייה לנשים בלשון נקבה כה חשובה? אמ;לק – לא רק כדי שנשים יוכלו להרגיש שפונים אליהן אלא אפילו כדי לשפר את הציונים שלהן. נתחיל מ#סיפור אישי של ג’ניה, אחת המתנדבות שלנו – “בשיעור יוגה בו השתתפתי לאחרונה, בחר המורה ליוגה
החודש עלה לאקרנים “האדם הראשון”, סרט המתאר את קורותיו של ניל ארמסטרונג בעשר השנים קודם לנחיתה על הירח. הסרט מציג באופן חווייתי, ריאליסטי וחסר תקדים את הסיכונים הפיזיים והקשיים הרגשיים של חלוצי החלל, אשר שוגרו בכלי רכב נסיוניים למקומות שכף רגל אדם לא דרכה בהם. זהו סרט עתיר סצנות מורטות
בין זכרים לנקבות קיימים הבדלים ביולוגיים מולדים, זה הרי מה שמגדיר את ההבחנה ביניהם. אבל מה בין ההבדלים הללו לבין ההבחנה התרבותית שאנחנו עושים/ות בין “גבר” ל”אישה”? מהו המרחק בין הביולוגיה לבין המאפיינים החברתיים אשר מלווים את החלוקה הזו? בהרצאה פרופ’ דפנה יואל סוקרת בשפה בהירה וקולחת מחקרים עדכניים המנסים
מדוע למרות שכיום בישראל יש לנשים האפשרות להתקדם בשוק העבודה, עדיין ייצוגן בעמדות מפתח נמוך ביותר? אילו מסרים אנחנו מעבירים/ות לבנות ובנים כבר מהגיל הרך, ולאחר מכן בבגרות? איך אנחנו כחברה נתייחס אליהן כשהן מפנימות את המסרים הללו? ולבסוף, איך אפשר וצריך לקדם את השינוי בתחום המגדרי? (הערת המרצה: המחקר
פֶּרַח נָתַתִּי לְנוּרִית, קָטֹן וְיָפֶה וְכָחֹל.תַּפּוּחַ נָתַתִּי לְנוּרִית,נָתַתִּי הַכֹּל. נוּרִית אָכְלָה הַתַּפּוּחַ, הַפֶּרַח זָרְקָה בֶּחָצֵרוְהָלְכָה לָהּ לְשַׂחֵק עִם יֶלֶד אַחֵר. אֵינֶנִּי בּוֹכֶה אַף פַּעַם; אֵינֶנִּי תִּינוֹק בַּכְיָן,אַךְ לָמָּה, אִמָּא, לָמָּהזוֹלְגוֹת הַדְּמָעוֹת בְּעַצְמָן? עם השיר הפשוט הזה פותח חן נרדי – איש צבא לשעבר, מטפל זוגי, מרצה ומנחה סדנאות בנושא גבריות
“לכאורה, היום, 2014, המצב טוב. פמיניזם התקבע כנורמטיבי, לנשים יש זכויות שסבתא רבתא שלהן לא חלמה עליהן. נשים נמצאות בכל מקום, אבל הפער המגדרי נשמר. תקרת הזכוכית איתנה כתמיד. … תחומי עבודה שנכבשים על ידי נשים הופכים ל”גטו וורוד” ומתוגמלים בהתאם”. בהרצאה זו, ד”ר חנה אבנת תמיר מציגה רקע ונתונים
בסקר שערך האו”ם בשנת 2013 לגבי פשיעה בעולם, נמצא שהמדדים זהים בין המדינות: 95% ממקרי הרצח בעולם מבוצעים על ידי גברים ו־98% אחוז מעברות המין מבוצעות על ידי גברים. על פי חוקרים ברחבי העולם, הנתונים האלה מעידים על משבר בקרב הגברים. ירון שוורץ, מרצה למגדר וחינוך, מציג נתונים נוספים לגבי
למה לנשים שיער ארוך מלגברים? ואיך זה מתקשר לעובדה שהחלוקה בין הגברי והנשי טומנת בחובה גם היררכיה? פרשנותו של נעם גבע המובאת בהרצאה, מבוססת על מאמרה של שרי ב. אורטנר משנת 1972 ומציעה מסגרת מחשבתית להבנת כלל התכונות והמאפיינים הנתפסים כגבריים ונשיים. לפי תפיסה זו, לתכונות “גבריות” ו”נשיות” יש מהות
מה עובר על סטודנטית אישה יחידה בין סטודנטים גברים בשיעור העוסק במדעי המוח, וכיצד זה קשור לסטראוטיפים מגדריים? גלית אגמון, מהצוות המייסד של עמותת מכנה משותף, מספרת על התהליך האישי שעברה בדרך להבנה שיש צורך בהעלאת המודעות לסטריאוטיפים מגדריים בקרב בני ובנות נוער. היא מדברת על ההשלכות של סטריאוטיפים מגדריים
המדיה משמשת כ”שחקנית” חשובה ומרכזית בחיברות ובהבניה של זהות מגדרית. בהתחשב בכך, האם התרבות שלנו עדיין קפואה במקום הסטריאוטיפי המגדרי אשר מתווה לבנות ובנים מסלולים שונים? אילו טקסטים חדשים יש כיום שמנסים להשתחרר מסטריאוטיפים, ועד כמה הם באמת מצליחים לשמש כאלטרנטיבה? הסרט “לשבור את הקרח” (Frozen) הוא דוגמה אחת לאלטרנטיבה
האם סקסיזם הוא בהכרח עמדה עוינת כלפי נשים או שיש לו גם תצורות שונות? בהרצאתה מציגה ד”ר שנבל את מושג הסקסיזם האבירי (benevolent sexism), המדגים כיצד יכולה קבוצה חזקה – במקרה זה גברים – להשיג שליטה בקבוצה חלשה ממנה – במקרה זה נשים – לא באמצעות אלימות, אלא על ידי
האם הפמיניסטיות הצליחו? האם יש תכנית חינוכית אחת שיכולה לשנות את הכול? איזו השפעה יש למערכת החינוך על תפיסות מגדריות? אילו שינויים התרחשו לאורך השנים בנושא קידום השוויון המגדרי בעולם? ד”ר יהודית אברהמי עינת, מחלוצות העוסקות בנושא המגדר בארץ ומחברת הספר “היא והוא בכיתה”, סוקרת בהרצאתה את השיח והעשייה בנושא
אור סרי היא רכזת מדיניות מגדרית בעיריית תל־אביב–יפו, ובמסגרת תפקידה עוסקת בהטמעת חשיבה מגדרית במדיניות העירייה כמו גם בתחומים השונים עליהם אמונה העירייה. בתחילת הרצאתה מספרת סרי כיצד הגיעה לתפקידה זה, ובהמשך היא סוקרת את תכנית “עיר שווה בחינוך”, שנועדה להעלאת מודעות לסטריאוטיפים מגדריים ולמניעה של הטיות מגדריות. היא מפרטת
הרצאתה של רונית פרט עוסקת בתכנית נע”ה – נערות, עשייה הנהגה. פרט, יו”ר האגף לקידום מעמד האישה בסניף ויצ”ו ירושלים וממייסדות התכנית, מספרת על התכנית, על פרופיל הנערות שנבחרות להשתתף בה, על שלושת עמודי התווך שלה ועל תכניה, כמו גם על הדגשים שנבחרו לעמוד בבסיסה של התכנית, מה הייחודיות שלה,
לישי צארום לא הייתה התבגרות קלה. בהרצאתו הוא מדבר בפתיחות רבה על חייו כילד וכנער, על המסלול אליו נותבו חייו וגם על הדרך שבה סלל לעצמו דרך חיים חדשה וכיצד בנה את דרכו המקצועית ופיתח את עשייתו החברתית. צארום מנהל ארגון שהקים בשם “מתבגרים בצמיחה”, אשר במסגרתו הוא מעביר סדנאות
ד”ר אדית זנד מחטיבת המחקר של בנק ישראל דנה בנושא הטיות מגדריות בכיתה ואיך הן מתורגמות בהמשך לפערים המגדריים בהון האנושי. ד”ר זנד מציגה את המחקר שלה ושל פרופ’ ויקטור לביא מהאוניברסיטה העברית, אשר ממחיש כיצד הטיות מגדריות בקרב מורים ומורות בבית ספר יסודי מורידות את הסיכוי שתלמידות יבחרו בלימודי
מה זו אמפתיה? באילו אופנים ניתן להרגיש אמפתיה? מה הקשר בין אמפתיה לחינוך מוסרי ואיך זה מתקשר למגדר? מה ההבדלים בין גברים לבין נשים כשמדובר בפחד קהל והשתתפות בכיתה, והאם זה קשור למגדר המרצה? ד”ר שרית סמילה־סנד, חוקרת פילוסופיה של המוסר ביחידה ללימודי חוץ באוניברסיטת תל אביב, מדברת על אמפתיה
מדוע הומור וסטריאוטיפים משתלבים טוב כל כך? למי מותר להשתמש בהומור? מה ההשפעות של הומור סטריאוטיפי על החברה? אמונה אליאב, דוקטורנטית להתנהגות ארגונית בטכניון, בהרצאה בנושא הומור ככלי לשימור סטריאוטיפים מגדריים וככלי לניפוץ אותם סטריאוטיפים. אליאב דנה בשאלות הללו ובשאלות נוספות באמצעות שימוש בתיאוריות הקיימות כיום, ומציגה את מחקרה העוסק
סיפורים אישיים על כשלונות מפוארים: עוד לא ברור מה מלמד אותנו יותר – הישגים או כישלונות – אבל ברור מה מתמרץ אותנו להמשיך בעשייה אל עבר השגת המטרה שהגדרנו לעצמנו: הידיעה שאנחנו לא לבד, במיוחד אחרי כישלונות. בפאנל שנערך בכנס, סיפרו הפאנליסטים על הכישלון החרוץ האישי שלהם – הפאשלות הגדולות
קליפ לשיר “זהב” של ססטיק ובן אל. הקליפ והשיר מציגים דימויים תואמי ושוברי סטריאוטיפים מגדריים. בקליפ המילולי מילות השיר הוחלפו במילים המתארות את ההתרחשות בקליפ באופן מילולי וסאטירי.
השיר “דרך השלום” של פאר טסי, כולל כתוביות. השיר מציג סיטואציה שחורגת מהסטריאוטיפ על גברים ונשים בחיזור.
קטע של החמישיה הקאמרית בנושא בכי אצל גברים בו משתתפים דב נבון ושי אביבי כחייל ומפקדו.
פרסומת לביסלי. אורי חזקיה והדמויות המצוירות רוקדות בלט, עד שרואים את עצמם במראה ומיד מפסיקים לרקוד וחוזרים לגבריותם.
פרסומת לבירה המציגה נשיות כסטריאוטיפ שאינו מתאים לעולם הגברי. הפרסומת היא חלק מסדרת פרסומות של גולדסטאר בהן יש שימוש במשפט “תגיד תודה שאתה גבר”.
“בנים הם בנים” – הסרטון בא לאתגר את האמירה הזו ומציין את חשיבות החינוך והערבות הדדית בחברה, כלפי גברים ונשים.
סרטון ליום פתוח שבו סטודנטיות מאוניברסיטת בן גוריון מספרות למה הגיעו לתחום לימודי המדעים, איך הרגישו כשהגיעו ללימודים וראו שהן בין הנשים היחידות בלימודים.
הפרסומת מציגה תכונות חיוביות של הסטריאוטיפ הגברי באמצעות גברים בכיסאות גלגלים משחקים כדורסל. לאחר המשחק מגלים שרק אחד מהחבר’ה זקוק לכיסא.
פרסומת לחיתולים. הפרסומת היא פרפרזה על הסרט “גריז” ומציגה ייחוס סטריאוטיפי מגדרי לתינוקות בנים ובנות.
פרסומת לבירה שיוצרת מקבילה בין התלהבות של נשים מבגדים ומנעליים להתלהבות של גברים מבירה. ההתנהגות של הגברים מציגה היפוך מגדרי, שמזמין דיון על תגובת הצופים והצופות.
לקט של סדרת פרסומות גולדסטאר שלוו בסלוגן “תגיד תודה שאתה גבר”. הפרסומות מציגות באופן שלילי סטריאוטיפים לגבי נשים.
פרסומת למסטיק עלמה. הפרסומת מציגה את הסטריאוטיפ “גברים הם קופים” מול סטריאוטיפ האישה העדינה והמטופחת.
פרסומת להמבורגר חריף במיוחד. הבחור בפרסומת לא מספיק גבר: הוא מצליח להתמודד עם החריף, ולכן הוא גם מפספס את הסיכוי עם הבחורה.
פרסומת לביטוח רכב שעושה שימוש בסטריאוטיפ “לנשים אין יכולות טכניות”.
פרסומת לרכב שעושה שימוש בסטריאוטיפ “נשים לא יודעות לנהוג / להחנות”. זוג נוסע ברכב והאישה נוהגת, כאשר בעת החניה עצמה, בן הזוג רואה אותה כגבר כיוון שחנתה כל כך טוב.
פרסומת בה מבקשים מבנים/ות להראות “איך רצה ילדה”. ניתן לראות כי ככל שהגיל עולה כך מתחזק הסטריאוטיפ לגבי ריצה “נשית”.
פרסומת לקפה טורקי שמציגה אישה מטופחת ומתאימה למודל היופי המפגינה תכונות גבריות חיוביות ועל כן נחשבת לרעייה המושלמת.
פרסומת לקפה עלית בה מוצג עיקרון הגבריריות: גבריות שברירית, שכל הזמן נתונה למבחן. קצין מוערך בטייסת מאבד את מעמדו והופך למושא ללעג כאשר בת זוגו קוראת לו בפני כולם בכינוי “צ’ופצ’יקון”.
חברת עטים פנתה לאלן דג’נרס בבקשה לפרסם עט חדש שמיועד לנשים. אלן הגיבה על כך בתוכניתה ויצרה פרסומת צינית עבור העט (באנגלית ללא תרגום).
מגזין People אסף קבוצה של מועמדות לפרס האמי שהסכימו לדון באמת המכוערת מאחורי הסקסיזם המוסדי של הוליווד: גברים פשוט לא מצחיקים. את הסרטון יצרו אנשי מגזין People, כסאטירה על מיעוט ייצוג נשים בעולם הבידור. הסרטון באנגלית עם תרגום.
לקוח מתוך Feminist Frequency של אניטה סרקזיאן: http://www.youtube.com/watch?v=bLF6sA אליסון בכדל, קריקטוריסטית אמריקאית ידועה, יצרה בשנת 1985 ניסוי פשוט לבחינת ייצוגים של נשים בסרטי קולנוע אמריקאים. המבחן אינו בוחן את איכותו של הסרט או האם מדובר בסרט פמיניסטי אלא עוסק בשאלת ייצוג של נשים על המסך הגדול לפי שלושה קריטריונים: 1.
סרטון קצר הנותן תמונה ויזואלית למיעוט הייצוג הנשי במרחב הציבורי והפוליטי.
סרטון מידע על חמישה סטריאוטיפים מגדריים שהיו הפוכים בעבר. באנגלית (מתורגם).
טריילר לסרט פעולה עם ייצוגים קלאסים של גבריות – אלימות, קשיחות, “קוליות”.
טריילר לסרט פעולה עם ייצוגים קלאסים של גבריות – אלימות, קשיחות, “קוליות”.
דבי סטרילינג משתפת את סיפורה האישי ומספרת איך המציאה את “גולדיבלוקס” סדרת ספרים ומשחקים המציגים את גולדי הממציאה שפותרת בעיות.
הרצאה של טוני פורטר “קריאה לגברים” בו הוא מדבר על כך ששם לב ליחס השונה שנתן לבנו וביתו כשהיו בוכים בילודתם. באנגלית עם תרגום. טוני פורטר הוא איש חינוך ואקטיביסט המוכר בעולם בזכות פעילותו להכחדת האלימות כלפי נשים. טוני טבע את הביטוי “קופסת הגבריות” בו אנו משתמשים בסדנת הנערים.
הרצאה של ראשמה סאוג’ני, מחברת הספר “אומץ לא שלמות” ומייסדת ארגון “בנות מקודדות” (Girls Who Code). סאונג’י אומרת שאנו מלמדים/ות את הבנות להיות מושלמות ואת הבנים להיות אמיצים ושחינוך זה צריך להשתנות. בקטע הקצר מהרצאתה בטד היא מתארת את ההעדפה של נערה להראות שלא עשתה כלום מאשר להראות ניסיון וטעויות,
סרטון חביב שמציג בובות תינוקות נפגשים ומנסים להבין מי הבן ומי הבת (באנגלית עם תרגום).
בשנת 2011 התפרסם קטע של ריילי, בת 4 ממדינת ניו יורק, שצילם אביה בזמן ביקור משותף בחנות צעצועים. ריילי מסבירה איך תפקידים מגדריים מתבטאים בטכניקות השיווק, ולמה זה לגמרי שטויות.
קייל טרן מייר (Kyle Tran Myhre) המוכר גם בשם הבמה שלו, Guante, הוא משורר וזמר היפ-הופ. הקטע מתייחס ישירות לפרסומת לבירה אשר יש בה זלזול ישיר ובוטה כלפי גברים שמרשים לעצמם, חלילה וחס, לסטות בצורה קלה שבקלות מהאידיאל הגברי (במקרה של הפרסומת הזו, ללכת עם תיק שלא נראה מספיק “גברי”).
היחידה לשוויון בין המינים בחינוך עוסקת בפיתוח תכנים של שוויון מגדרי לכלל מערכת החינוך: החינוך הקדם יסודי, היסודי והעל יסודי, וכן בהטמעת חשיבה מגדרית בתכניות המשרד: תכניות לימוד, תכניות חינוכיות ותכניות ייעוציות. היחידה מקיימת גם: כנסים, ימי עיון, השתלמויות, תכניות התערבות ארוכות טווח ועוד.
מרכז ידע בנושא נשים ומגדר בישראל. באתר ניתן למצוא רשימה רחבה של ארגונים ופעילויות בתחום המגדר, סטיסטיקה מגדרית, מאמרים ועוד.
שדולת הנשים בישראל הינה עמותה ציבורית הפועלת לקידום חברה ישראלית שוויונית והוגנת. השדולה הוקמה ב־1984 כגוף עצמאי ובלתי־מפלגתי, ומאז פועלת לקידום נשים ושוויון מגדרי באמצעות חקיקה, חינוך ומחקר, שינוי מדיניות והעלאת מודעות הציבור בתחום זה.
באתר תמצאו יומן אירועים אודות כנסים, ימי עיון, ופעילויות ארגוני נשים וארגונים חברתיים, מאגר מידע על כל הפעילות בכל החוגים ללימודי נשים ומגדר בכל האוניברסיטאות והמכללות: שמות המרצות והמרצים, קורסים, סדנאות, עבודות, כנסים, ימי עיון תקצירים, מלגות, ספרים חדשים, וכדומה. אתר זה מהווה גם במה לפרסום מאמרים, עבודות סמינריוניות ומחקרים
המרכז לקידום נשים בזירה הציבורי. המרכז הוקם במכון ון ליר בירושלים בתמיכת קרן דפנה יזרעאלי בסוף שנת 2009 מתוך מחויבות לרעיון של הטמעת חשיבה מגדרית (gender mainstreaming) כאסטרטגיה כוללת לקידום מעמדן הדמוקרטי והאזרחי של נשים מקבוצות שונות. עמדה זו מבקשת להוציא את סוגיית אי־השוויון המגדרי מן ה”גטו הנשי” ולנסחה מחדש
כלי לבחינת רמת האי־שוויון בין גברים לבין נשים בישראל לאורך זמן. מציג תמונה מפורטת של מצב האי־שוויון בשניים עשר תחומי חיים שונים: השכלה, עבודה, מגדור מקצועי, בריאות, עוני, מצב משפחתי, זמן, אלימות, עוצמה פוליטית וכלכלית, תרבות ותקשורת, וכן אי שוויון בחברה הערבית, ואי שוויון בפריפריה.
יוזמה שהחלה בשנת 2016 במטרה לעורר מודעות לאי השוויון בין נשים לגברים בשפה העברית ולעודד שימוש בשפה שוויונית. היוזמה פועלת מתוך הנחה שיש קשר בין שפה למציאות, ומתוך אמונה כי שימוש מודע ומושכל בשפה יכול לחולל שינוי של ממש במציאות המגדרית.
עמותה חינוכית־חברתית הפועלת למען השוויון והצדק החברתי בישראל בדרך של חינוך. העמותה מלווה ותומכת בבתי ספר הפועלים בקהילה עם רמת חינוך גבוהה, עם זיקה למסורת ולתרבות של התלמידים/ות, ועם תפיסת עולם חברתית־שוויונית. כמו כן, העמותה מפתחת חומרי למידה עם אג’נדה של צדק חברתי, ומכשירה מורות/ים המאמינות/ים בשינוי חברתי בדרך של
ארגון בין-לאומי למניעת אלימות וחינוך בנושאי גבריות, סוציאליזציה גברית וקשריה עם אלימות. הארגון פועל למניעת אלימות כלפי נשים ונערות באמצעות חינוך לקידום מודל גברי חיובי בריא ומכבד.
העמותה מקדמת מיניות בריאה רגשית ופיזית באמצעות תכניות חינוכיות ומגוונות, מתן שירותי ייעוץ, התערבות במשבר, ליווי תהליכי ויצירת שיח חיובי ומעצים לכלל מגזרי החברה בירושלים ומחוצה לה.
עמותה המפתחת ומפעילה מערך ארצי של תכניות הדרכה, הכשרה והסברה העוסקות בצמצום ומניעת אלימות.
עמותה לקידום מיניות בריאה, הוקמה בשנת 1966 ופועלת ב־3 ערוצים מרכזיים: רשת של מרכזי ייעוץ לנוער ולצעירים בפריסה ארצית, פיתוח תכניות חינוכיות CSE למיניות בריאה, והכשרת אנשי מקצוע לחינוך למיניות בריאה.
ארגון חינוך והסברה שקם בשנת 2004 במטרה לקדם סובלנות בנושאים של נטייה מינית וזהות מגדר, למגר את הלהט”בפוביה בחברה הישראלית ולהכשיר אנשי ונשות מקצוע לעבודה עם הקהילה הגאה. הארגון פועל בכדי לקדם סובלנות ופתיחות כלפי הקהילה הגאה באמצעות חינוך והסברה, בדרך של היכרות, מפגש ושיח.
ארגון נוער גאה. ארגון הפועל למען חינוך ושינוי חברתי עבור נוער להט”בי והטרוסקסואלי כאחד ופועל למיגור תופעות אלימות, גזענות וגילויי הומופוביה לשם יצירת חברה צודקת, שוויונית ודמוקרטית.
איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית נוסד בשנת 1990 כארגון גג, המאגד תחתיו תשעה מרכזי סיוע מקומיים. מטרתו המרכזית היא מאבק באלימות מינית.
חלק מתנועת ‘סרט לבן’ (White Ribbon), שהיא התנועה הגדולה בעולם של גברים ונערים שפועלים לשים קץ לאלימות נגד נשים ונערות, וכן לקדם שוויון מגדרי, יחסים בריאים בין המינים וחזון חדש של גבריות.
קידום תחומי הטכנולוגיה בקרב נערות, במטרה להשיג שוויון מגדרי בתעשייה ובאקדמיה. המיזם, בא להעניק לתלמידות חוויה טכנולוגית ראשונית חיובית ומעצימה והיכרות מלהיבה עם עולם התכנות, כדי לעודד אותן להמשיך למגמה מדעית־טכנולוגית בביה”ס התיכון.
הבית הפתוח הוא ארגון של לסביות, הומואים, טרנס ובי שהוקם ומנוהל על־ידי חברי הקהילה. הבית הפתוח הוקם ב־1997 ועוסק בשני תחומי פעילות עיקריים: מתן שירותים ישירים לקהילתו – להעצמה, תמיכה ובניית קהילה. ועשייה למען שינוי חברתי בנושאים הנוגעים לקהילה, על ידי קידום ערכי הסובלנות והפלורליזם בירושלים.
עמותה שהוקמה על־ידי סטודנטיות למדעי המחשב לאור מיעוט הנשים סביבן. מתוך רצון לשנות מציאות זו, העמותה שמה לעצמה למטרה להעלות את הייצוג הנשי בתחום הטכנולוגי. מטרת העמותה היא לייצר תחושת מסוגלות בקרב נערות ונשים לגבי יכולתן לעסוק בכל מקצוע שיבחרו. פעילותה המרכזית היא תכנית מלגות שבה סטודנטיות למדעי המחשב מלמדות
קהילה טכנולוגית של נשים מפתחות תוכנה, שהוקמה במטרה להגיע ל־50% מפתחות תוכנה בישראל. היא הוקמה ב־2013 בידי רות פולצ’ק ומונה כעת למעלה מ־50,000 חברות. מפעילות מעל 40 סניפים ברחבי הארץ. בסניפים מתנהלים מסלולי לימוד תכנות, קבוצות לעבודה על פרויקטים בליווי מתנדבות מהקהילה, הרצאות טכנולוגיות, מפגשים עם נשים מעוררות השראה, ייעוץ
העמותה פועלת לקידום שיח מגדרי רב תרבותי בקרב קהילות בישראל מזהויות מגוונות של נשים פלסטיניות, חרדיות, יוצאות אתיופיה, דוברות רוסית ובתחומי העסקה רבים. יחד עם הנשים מהקהילות השונות, פועלת העמותה לפיתוח מנהיגות, תוך יצירת מודלים קהילתיים חדשניים, אשר תורמים ליצירת פרוייקטים פמיניסטיים ייחודיים ופורצי דרך בתחום המשפט.
קהילת נשים הפועלת מתוך רצון לקיים הבנה ושותפות בין הנשים בישראל, ללא הבדל דת, לאום, עדה, העדפה מינית ומעמד כלכלי. מרכז “אישה לאישה” הוא בית פתוח המקיים פעילויות לאורך כל השנה: כנסים, הרצאות, סמינרים, מידע ויעוץ טלפוני, קבוצות מנהיגות ועוד. בבית קיים מרכז מידע הכולל ספריה ואוסף ארכיוני מגוון בנושאים
מלכ”ר שמטרותיו לקדם את מעמד האישה בישראל ולהביא לשינוי המדיניות החברתית לקראת השגת שוויון בין המינים במשפחה, בעבודה, בחברה ובכלכלה.
קולך הינו ארגון אורתודוקסי פמיניסטי בישראל, לקידום ופיתוח מנהיגות נשית רוחנית, והעמקת השותפות הנשית באורחות החיים היהודיים.
מיזם במימון האיחוד האירופי בו שותף מוזיאון המדע ע”ש בלומפילד ירושלים יחד עם עוד חמישה מוזיאוני מדע באירופה, מוסדות מחקר, ארגון מוזיאוני המדע של אירופה – ECSITE ומספר חברות תעשייתיות בינלאומיות וביניהם חברת לוריאל L’Oréal, ששמה את נושא קידום נשים במדע כנושא מרכזי על סדר יומה. מטרת הפרויקט היא לעודד
בריטניה, 2000. 110 דקות, אנגלית. מדורג PG-13. שם באנגלית: Billy Elliot. אנגליה, 1984. ילד בן 11 בעיירת כורי פחם מגלה שהוא אוהב לרקוד בלט. הסרט מלווה את בילי אליוט בהתמודדויות האישיות והחברתיות שהבחירה שלו בתחביב (ואולי מקצוע) שובר-סטריאוטיפים גוררת, על רקע שביתת הכורים בבריטניה. סרט מקסים שמזקק את הסטריאוטיפים המגדריים
בריטניה, 2014. 119 דקות, אנגלית. מדורג R. שם באנגלית: Pride. בריטניה, 1984. שביתת כורי הפחם על רקע כוונת ממשלת השמרנים לסגור את המכרות, מטלטלת את בריטניה. בלונדון, מתחילים פעילים מהקהילה הגאה לאסוף תרומות עבור משפחות הכורים השובתים, ונוסעים לווילס כדי לחלק את הסיוע ולתמוך מוראלית בקהילות הנאבקות על משלח ידן.
ארה”ב, 2016. 108 דקות, אנגלית/דיבוב. מדורג PG. שם באנגלית: Zootopia. בעיר החיות זוטרופוליס, הארנבת ג’ודי הופס רוצה להיות שוטרת. מפקד המשטרה, בופאלו חסר סבלנות, לא משתגע על הרעיון. אבל כשכמה מתושבי העיר – חיות כולן, כן? – מתחילים להיעלם, הוא נותן לג’ודי משימה: למצוא את הנעלמים תוך 48 שעות או
ישראל, 2013. 92 דקות, עברית. מדורג 12. שם באנגלית: Cupcakes. קומדיה מוסיקלית מהנה שבמרכזה מסעם לתחרות הזמר “היוניברסונג” של שישה שכנים תל אביבים. בלי כוונה, אחרי שחיברו שיר כדי לשמח את ליבה של שכנתם המדוכדכת, מתגלגלים ששת השכנים – חמש נשים וגבר – אל בימת התחרות ובדרך עליהם ללמוד לשיר,
ישראל, 2011. 86 דקות, עברית. שם באנגלית: Melting Away. דרמה מרגשת המתארת את סיפורה של משפחה הנקלעת למשבר כאשר ההורים מגלים שהילדה, אותה הם ראו כבנם היחיד, מתלבשת בסתר בבגדי נשים. הם מסלקים אותו/ה מהבית וכעבור שנים, כאשר האב גוסס מסרטן, שוכרת האם את שירותיו של בלש פרטי שיאתר אותה.
ארה”ב, 1989. 128 דקות, אנגלית. מדורג PG. שם באנגלית: Dead Poets Society. בית ספר פרטי לבנים, 1959. מורה מחליף לספרות מוביל את תלמידיו לשינוי תפיסת העולם הקונפורמית שלהם. במציאות נוקשה המורה הרגיש מלמד את התלמידים להיפתח רגשית דרך הספרות, מחזק את הקשר והאחווה ביניהם ומעביר שיעור לחיים. מומלץ לעיסוק בסוגים
ארה”ב, 2016. 127 דקות, אנגלית. מדורג PG. שם באנגלית: Hidden Figures. “מאחורי המספרים” מציג את תקופת המירוץ לחלל של האמריקאים מנקודת מבט שונה – לא זאת של האסטרונאוטים האמריקאים הצעירים, הלבנים והחתיכים שעפו בחלל, אלא של האנשים שישבו הרבה זמן בחדר על פני כדור הארץ והמציאו נוסחאות כדי שזה יהיה
פעם הלכתי באיזו עיר בארצות הברית ועברתי ליד מגרש כדורגל של בית ספר. לא שום דבר מיוחד, אבל לקח לי רגע לשים לב – אלה לא בנים שמשחקים כדורגל, אלא בנות!
כשעוד הייתי סטודנט, היה לי ריאיון עבודה לא מאוד פורמלי. נפגשתי עם המראיין בבית קפה וכל אחד מאיתנו הזמין לעצמו שתייה. זה לא היה ריאיון מוצלח מאוד, ובסוף הריאיון, המראיין אמר שישלם עליי. ממרחק הזמן ברור לי שהחברה היא זו ששילמה ושזה בסך הכל היה ריאיון, אבל אני זוכר שבאותו
היה לי חבר שמדי פעם היה שולח לי חידות. כשהחידות היו קשות, לפעמים הייתי עושה מאמץ ממש גדול לפתור אותן כדי לחזור אל החבר עם תשובות, ואז מעמיד פנים שזה בא לי בקלות – או אם לא הצלחתי, הייתי מעמיד פנים שבכלל לא השקעתי זמן. אפילו לא חשבתי להגיד לו
להלן מאמרה של שרי בכר, מדריכה בעבר של היחידה לשוויון בין המינים ומהרוח הגבית שסייעה להקמת מכנה משותף. המאמר פורסם בשנת 2011 ועוסק ביתרונות וחסרונות של הפרדה מגדרית בלימודי המדעים. להורדת המאמר
“אם הייתי אומרת את כל מה שאני חושבת ובאמת רוצה להגיד, לא היו לי מערכות יחסים, הקול שלי היה צורם ורועם מדי” כך מצטטת קרול גיליגן, הכוהנת הגדולה של הפמיניזם, נערה צעירה איתה שוחחה במסגרת המחקרים שלה בפסיכולוגיה חברתית. פרופ’ גיליגן, פסיכולוגית, פילוסופית של המוסר, בין חוקרות המגדר החשובות בדורנו
משנה זו במסכת שבת מרתקת במבט מגדרי בישראל המודרנית. במדינה בה נהוג גיוס חובה ורבים משרתים בתפקידים קרביים, האתוס ה”גברי” של לוחם תופס חזק מאוד. במקומות מסוימים זה אפילו נחשב לסיבה לגיטימית לפסול שידוך. כאשר לימדתי את המשנה הזאת ילדים בכיתה ה’ הם התקשו להבין איך יתכן שכלי מלחמה הוא
אין היום אדם שלא יודע מהי “ויקיפדיה”. האנציקלופדיה החופשית שנוסדה ב-2001 בקליפורניה הפכה למקור הידע האנציקלופדי הנגיש ביותר בעולם. כפי שטוען עופר אדרת, הרעיון היה נפלא: “אנציקלופדיה חופשית, מקוונת, מעודכנת, ענקית ונטולת השפעות מסחריות ופוליטיות, אשר פועלת לשימור ולהנגשת הידע. כזו שתיכתב על ידי כולם ועבור כולם, בלי שיקולים זרים
זה בן או בת? אנחנו שומעים הרבה מאוד שהחברה ממגדרת ילדים מגיל אפס. בתור אמא טרייה ובעלת תואר שני בפסיכולוגיה חברתית, אני יכולה לספר לכם, שזה מתחיל עוד קודם. הרבה קודם, עוד משלב העוברות, או אולי גם אפילו לפני כן, בשלב המחשבות לעתיד על הילדים התיאורטיים שיהיו לנו. כשאנשים
מאגר מידע בדגש על צדק חברתי, פמיניזם, מגדר, להט”ב וקוויריות. המאגר מאורגן על פי קטגוריות תוכן: אקטיביזם וצדק חברתי, חינוך ואקדמיה, קוויריות, הורות ומשפחה, גוף-נפש, זכויות, חוק ומשפט, תרבות ואמנות, ניהול וקריירה, טכנולוגיה וגיימינג, מדע וטבע, קטגוריה ייעודית עבור ילדות.ים ונוער, וכן קטגוריות ייעודיות בערבית ואנגלית. בתוך כל קטגוריה ניתן