מה לעשות כשתלמידים שואלים ״מה, אתה הומו?״. השאלה הזו יוצרת מתח – האם כמדריך סטרייט אני צריך להשיב תשובה כמו ״האם זה באמת משנה?״, או לפתוח את זה לדיון בשאלה דוגמת ״למה אתה שואל?״, אולי פשוט להגיד ״האמת היא שאני סטרייט, אבל חשוב לי להגיד שאני לא קורה שום דבר פסול בלהיות הומו״, ובכך ״לנצל״ את היותי סטרייט כדי לצאת למסע הצלב לניפוץ הסטריאוטיפים המגדריים וכו׳ וכו׳.
לצערי לא נותר זמן בסוף הדיון, ולכן רציתי להציע כאן אפשרות לתשובה ולפתוח אותה לדיון בקרב כלל המתנדבים והמתנדבות שלנו. כדי להקל על עצמי אכתוב אותה כלשונה:
״אביעד שאל האם אני הומו. אני תכף אענה על זה, אבל קודם אני רוצה להגיד משהו [אולי זו תהיה דרך טובה להשיג את הקשב שלהם]. להיות הומוסקסואל, או הומו, זאת אומרת להימשך לבני אותו מין. זה הכל. זו תכונה שנוגעת למשיכה, והיא עוד אחת מהתכונות שמגדירות מי אנחנו. אז מי אני? אני רועי, כמו שאתם כבר יודעים. אני ירושלמי, עשיתי תואר ראשון בפיזיקה, אני מתאמן שש שנים בקונג פו, אני תופר בובות, אני רץ 10 ק״מ פעמיים בשבוע, אני אוהב לסרוג, אני צמחוני, אני מתנדב בעמותת מכנה משותף וגם… אני סטרייט״.
הרעיון שעומד מבחינתי מאחורי הניסוח הזה הוא לפרק את הסטריאוטיפ החזק שעומד מאחורי ״הומו״, ובמקביל להדגיש שהפירוק הזה הוא חלק מפירוק רחב יותר שאנחנו עושים בסדנה, וקשור למכלול התכונות שנחשבות גבריות או נשיות מבחינת הסטריאוטיפ. עכשיו כשאני כותב את זה אני מרגיש שיש הרבה משקל לשאלה באיזה שלב בסדנה עולה השאלה, וגם לשאלת רמת הדיון בכיתה. אין לי עוד דבר חכם לומר בעניין הזה…
כיוון נוסף יכול להיות שיקוף של הכוונות שעומדות מאחורי השאלה. כלומר, אפשר לומר דברים בסגנון ״אביעד שאל אם אני הומו או סטרייט. זה מאד מעניין, כי השאלה הזו עולה כמעט בכל סדנה שאנחנו מעבירים. אני חושב שזה לא במקרה, ושמה שהשאלה הזו מנסה לעשות היא לשים אותי תחת כותרת. ברגע שאנחנו שמים מישהו תחת כותרת, הרבה יותר קל לנו להתמודד איתו – אנחנו יכולים לצפות מה הוא הולך להגיד, אנחנו חושבים שאנחנו יודעים מה הוא בא למכור לנו, וזה גם מאפשר לנו להגדיר גבולות ברורים – הוא כזה, ואני אחר, הוא ככה, ואני דווקא ככה. אז אני מניח שבדיוק בגלל זה להרבה מכם באמת חשוב לדעת כבר – אני הומו או שאני סטרייט? לאיזו קופסה אפשר להכניס אותי?״.
וגם מכאן, האפשרויות פתוחות לכאן ולכאן כמובן.