עמותת מכנה משותף שואפת לעולם שבו לכולנו יש החופש להתבגר ולחיות באופן מודע יותר להשפעות של סטריאוטיפים מגדריים, נאמן יותר לרצון הפנימי שלנו ושיפוטי פחות לרצונות של אחרים ואחרות
פעם, כשגלית אגמון הייתה דוקטורנטית למדעי המוח, היא נתקלה ברחוב במורה מהתיכון שבו למדה. גלית סיפרה לה על הדוקטורט שהיא עושה, והמורה שאלה: “אני זוכרת שבתיכון התעניינת בדברים אחרים לגמרי. איך הגעת לזה?”
בעקבות אותה פגישה, המורה ביקשה מגלית לשוחח עם תלמידות כיתה ט’ על הדרך שעברה מאז התיכון ועד שהפכה לחוקרת מוח. כשגלית וחבריה הבינו שהשיחה הזו רלוונטית גם לבנים ולא רק לבנות, הם הקימו את עמותת מכנה משותף.
גלית מספרת על ייסוד העמותה
סוגיות מגדריות משפיעות על כולנו, וכולנו מעצבים ומעצבות את היחס החברתי למגדר
המחקר האקדמי חשף בעשורים האחרונים עולם עשיר של ידע מגדרי. בזכות הנגשה שלו לציבור, נוכל להפוך תופעות מגדריות בלתי רצויות לנחלת העבר
כוחן של הבניות מגדריות הוא בכך שהן בלתי נראות. מודעות היא הכלי הבסיסי שמאפשר לנו לשלוט בהן, ולא להיפך
כדי להגשים את החזון, עלינו לפעול תוך שיתוף פעולה ושיתוף ידע בין יחידים, קהילות וארגונים
עמותת מכנה משותף שואפת לעולם שבו לכל אחת ואחד ישנו החופש לבחור ולעצב את הזהות האישית תוך מבט מפוכח וחשיבה ביקורתית בנוגע לתכתיבי החברה בכלל ולסטריאוטיפים מגדריים בפרט.
סטריאוטיפים הם חלק מובנה בתהליך החשיבה האנושי. להבניה חברתית המבוססת על סטריאוטיפים של מגדר השפעה מכרעת על עיצוב הזהות של כל אחד ואחת. היא מגבילה אותנו לתבניות נוקשות של גבריות ונשיות, אשר מכתיבות את בחירותינו באופן מודע ובלתי מודע. תכתיבים מגדריים עלולים לחסום בפנינו דרכי הבעה, פעולה והתפתחות במהלך חיינו. פעמים רבות נפעל על פיהם תוך ביטול רצוננו ונטיות ליבנו ואף תוך פגיעה בזולת.
פעילות עמותת מכנה משותף בקרב בני ובנות נוער, צוותי הוראה, ארגונים והורים נועדה להעלות מודעות לסטריאוטיפים מגדריים ולספק כלים לחשיבה ביקורתית על מגדר בהתבסס על ידע אקדמי עדכני, כדי לאפשר לגברים ולנשים בישראל להתבגר ולחיות באופן מודע יותר להשפעות ההבניה המגדרית, נאמן יותר לרצון הפנימי ושיפוטי פחות לרצונות של אחרים ואחרות.
ראש תחום פיתוח במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד, ירושלים. חברה בוועדת החינוך של המועצה לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה, משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה
רכז פדגוגי, מורה למגדר ולאזרחות ומחנך, תיכון יד ביד הדו־לשוני בירושלים. אחראי על תחום התכנים למורים/ות בעמותה
מהנדס תוכנה, בוגר תואר במתמטיקה ובבלשנות מהאוניברסיטה העברית
בוגרת תואר בפילוסופיה ובתוכנית אמירים באוניברסיטה העברית. מנהלת פרויקטים במיזם Woman2Woman תחת עמותת בוגרי 8200
מהנדסת חשמל, מנהלת קבוצת פיתוח בחברת אינטל בירושלים. מובילה פורום נשים באינטל ומתנדבת לקידום חינוך למדעים בפריפריה
מנכ"לית העמותה בין השנים 2017–2019. בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי מאוניברסיטת תל אביב, תואר ראשון בחינוך וסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית ותעודת הוראה בפסיכולוגיה
מנהלת צוות מחקר בין השנים 2016–2019. ביואינפורמטיקאית ומדענית נתונים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת בן גוריון ותואר שני במדעי המוח ממכון ויצמן
מנהלת צוות מדיה בעמותה בין השנים 2018–2020. עיתונאית ב־TheMarker, בעלת תואר ראשון במשפטים וכלכלה ותואר שני במנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית
מנהלת אזור ירושלים ויו"ר הוועד המנהל בשנים 2017–2019. בעלת תואר ראשון בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ובתכנית הרב־תחומית במדעי הרוח ותואר שני בקרימינולוגיה מהאוניברסיטה העברית
יזמת העמותה – בלשנות וקוגניציה (BA), מדעי המוח (PhD)
פסיכולוגיה (BA), נוירופסיכולוגיה (PhD)
סוציולוגיה (MA)
פיזיקה (BSc) ופילוסופיה (MA)
ספרות ופסיכולוגיה (BA), מדעי המוח (PhD)
פסיכולוגיה (BA), נוירופסיכולוגיה (PhD)
פסיכולוגיה (BA), פסיכולוגיה קוגנטיבית (PhD)
מדעי המחשב (BSc)
מדעי ההתנהגות (BA), ייעוץ ארגוני (MA)