סדרה דוקומנטרית בת שני פרקים של ה-BBC, עוקבת אחרי כיתה של בני ובנות שבע בבריטניה במשך כמה שבועות. יוצרי הסדרה מראים שבעזרת שינויים קטנים, ניתן לשנות את התפיסה של הילדות והילדים לגבי האופן בו המגדר משפיע על חייהם. למי שמתכנן/ת לצפות בסדרה – וזה ממש מומלץ, במיוחד להורים – כדאי לעצור את הקריאה כאן 🙂 אחרת יש ספויילרים – ראו הוזהרתן/ם.
___________
למי שלא מתכנן לצפות, נפרט כאן בקצרה: בסדרה מסבירים שהסיבה שנבחרו ילדים וילדות דווקא בגיל 7 היא שבגיל הזה יש אצלם/ן כבר סטריאוטיפים מגדריים אבל זה עוד ניתן לשינוי. כך למשל, הבנים מתקשים לתאר את הרגשות שלהם ומעריכים ביתר את יכולותיהם. לעומת זאת, הבנות ממעיטות בערכן ומדגישות תכונות של מראה חיצוני באופן שבו הן רואות נשים או את עצמן. לאחר שבועות בודדים בלבד של שינויים קטנים בכיתה ובבית, חל שיפור גם בביטחון העצמי של הבנות וגם בהתנהגות “הרעה” של הבנים.
השיטות בהן נוקטים בסדרה כדי ליצור שינוי הן שימת דגש על הדמיון שבין המגדרים, באמצעות מסרים קטנים ומעצימים על הקירות של הכיתה; שינוי באופן התייחסות המורה – למשל, הימנעות מכינויי חיבה ומעבר לבחירה אקראית של ילד/ה שיענו בכיתה ולא בשיטה של הצבעה. בעבר, חוסר הביטחון של הבנות מנע מהן להרים את היד.
מדהים היה לראות שהילדים והילדות בגיל כל כך צעיר כבר מקובעים ברעיון הדיכוטומיה המגדרית, ולכן היה מרגש מאוד לצפות בשוק שעל פניהם/ן ברגע שהגיעו לכיתה רקדן בלט, מכונאית רכב, קוסמת ומאפר – היפוך מגדרי לעומת מה שהיה מצופה.
רגע מרגש נוסף היה הגילוי של הילדים והילדות, באמצעות הדגמה, שבגיל 7 אין הבדל בכוח הפיזי בין בנים לבנות. ההדגמה, שהעצימה את הבנות, גרמה לאכזבה לאחד הבנים שלא הצליח לבצע את המשימה ולא ידע איך להתמודד עם רגשות האכזבה אלא ב”התקף טנטרום”. הסדרה מציינת גם את זה שבנים לא לומדים לפתח תכונות מסוימות כמו אמפתיה והרבה פעמים מתמודדים עם רגשותיהם באמצעות אלימות. בסדרה רואים איך חל שיפור בהקשר זה עם אותו ילד (עם התקף הטנטרום), שלומד להיות יותר אמפתי ואף מזדהה עם הבנות בכיתה. למשל, כששואלים את הכיתה אם לשחק משחק כדורגל “בנות נגד הבנים” או בקבוצות מעורבות, אותו ילד הוא שמעדיף קבוצות מעורבות ומציין שמשחק של “בנים נגד הבנות” לא יהיה הוגן כלפי הבנות, שלא משחקות כדורגל ברגיל.
הפרק הראשון מתבסס על שינויים שבוצעו בסביבת הכיתה והפרק השני מתמקד בבית, תוך שימת דגש על ההשפעה שיש לצעצועים על התפתחות המוח – למשל, היתרון של בנים בהתמצאות במרחב או במשחק כדורגל, הוא תוצאה של תרגול. לכן, אם במקום משחקים ממוגדרים, יעודדו בנות לשחק טטריס, לגו או משחקים מפתחים אחרים, הן ישתפרו ביכולות האלו, הדרושות לצורך לימודי הSTEM. בסדרה הזכירו ניסוי שנערך עם בנות ששיחקו טטריס במשך שלושה חודשים והן לא רק שיפרו את יכולות התפיסה המרחבית שלהן, אלא בגלל שהמוח הוא גמיש, חל בו גם שינוי פיזי שניתן היה לראות בסריקה.
הסדרה מעוררת השראה ונותנת לנו תקווה לכך שהשיוויון בדרך.
מומלץ לראות את הסדרה במלואה. הקישורים לסדרה, מתוך יוטיוב:
הפרק הראשון: קישור לחיץ
הפרק השני: קישור לחיץ