מחקר שנערך ב-Pew research center בדק את כמות הפעמים שבהם כתבי עת ואתרי חדשות בארה”ב משתמשים בתמונות של נשים וגברים בפרסומים שלהם בעמוד הפייסבוק. התוצאות הראו שגברים מופיעים ב-53% מהפעמים, נשים ב-22% מהפעמים וב-25% מהפעמים התמונה היא גם של גברים וגם של נשים.
חדשות מטבען עוסקות לא אחת באנשים ספציפיים, לרוב בעלי תפקידים שונים בפוליטיקה או בכלכלה, ואלו גם האנשים שיופיעו בתמונות. ואולם, רוב אותם בעלי תפקידים הם גברים. זה יוצר מצב של ביצה ותרנגולת – גברים מקודמים יותר, מגיעים ליותר עמדות בכירות מנשים, מופיעים יותר בחדשות, זוכים לייצוג נרחב יותר בתמונות, וכך נשמר המצב שבו אנחנו תופשים את אותם תחומים כתחומים של גברים – אז שוב גברים מקודמים יותר, וחוזר חלילה.
זה לא נגמר כאן: החוקרים בדקו את ההתפלגות המגדרית הזו לפי נושאי הכתבות, ומצאו שבכתבות בנושאים כלכליים מופיעות תמונות רק של גברים ב-69% מהפעמים, לעומת 9% בלבד שרק נשים מופיעות. בכתבות שעוסקות בספורט גברים מופיעים 60% מהפעמים לעומת 17% פעמים שבהן מופיעות נשים, ואילו בכל הקשר לנושאי בידור יש שיפור קל – נשים זוכות להופיע ב-27% מהמקרים לעומת 42% אצל הגברים. החוקרים המשיכו ובדקו את הגודל שהפנים תופסות בתמונה, ומצאו שפנים של גבר מעט יותר גדולות מאלו של הנשים, למעט במקרה אחד – ניחשתם נכון, בידור.
האם העיתונות משקפת את המציאות, או שהיא מעוותת אותה? יש מקום גם לעצור ולחשוב האם יש נטייה להשתמש בתמונות של גברים על פני תמונות של נשים, גם במקרים שבהם היתה יכולה להתאים תמונה של אישה. בנוסף, עיתונות גם יוצרת מציאות – זה רק מצריך מודעות וקצת מחשבה. בכתבות רבות משתמשים בתמונות אילוסטרציה – ופה המקום להשקיע יותר מחשבה ולהקפיד לשלב גם תמונות אילוסטרציה שנשים מופיעות בהן, ובכך להגדיל את הייצוג התקשורתי, ובעקבותיו, בתקווה, גם את הייצוג במציאות. יצירת קישור תפישתי בין נשים לכלכלה, למשל, על ידי שיבוץ תמונות של נשים, יכול לתת לנשים תחושה שגם להן יש מקום בעולמות האלו, ושלא מדובר על מועדון סגור לגברים בלבד.
כתבה: יעל בקר בלקין