אוכלוסיית המחקר: סטודנטיות ותלמידות אמריקאיות בבית ספר תיכון ממוצא אסייתי.
הניסוי: מטלה מתמטית זהה ניתנה לכל משתתפות המחקר. המשתתפות חולקו לשלוש קבוצות ולפני ביצוע המטלה המתמטית נערכה מניפולציה, באמצעות שאלון, לעורר סטריאוטיפ באמצעות הבלטת זהות המשתתפות: זהות נשית, זהות אסיאתית וקבוצת ביקורת.
התוצאות הראו שהביצועים שונו בהתאם לכיוון שחזה הסטריאוטיפ הקשור לזהות. סטריאוטיפים תרבותיים נפוצים גורסים כי לאסיאתים יש כישורים כמותיים מעולים בהשוואה לקבוצות אתניות אחרות וכי לנשים יש כישורים כמותיים נחותים בהשוואה לגברים. נמצא כי נשים אסיאתיות-אמריקאיות ביצעו ביצועים טובים יותר במבחן מתמטיקה כאשר הופעלה זהותן האתנית, אך גרוע יותר כאשר זהותן המגדרית הופעלה, לעומת קבוצת ביקורת שלא הופעלה זהות. מחקירה חוצה תרבויות (ארה”ב וקנדה) עולה כי הסטריאוטיפ ולא הזהות כשלעצמו הם שהשפיעו על הביצועים.
שורה תחתונה: במחקר זה נבחנה השפעת איום אישוש הסטריאוטיפ על ביצוע במבחן מתמטי. המחקר מדווח כי הפעלה מרומזת של זהות חברתית יכולה לסייע כמו גם להכשיל ביצוע במשימה כמותית, בהתאם לסטריאוטיפ המעורר.