אוכלוסיית המחקר – תלמידי/ות כיתה ז’ (שנה ראשונה בחטיבת ביניים) אשר נרשמו לקורס מיומנויות מחשב. המטלה הסופית הייתה יצירת עמוד אינטרנט.

הניסוי – התלמידים/ות חולקו לקבוצת ניסוי וקבוצת בקרה. לכל תלמיד/ה הוצמד מנטור/ית-סטודנט/ת אשר הדריכו את הילדים/ות לאורך השנה ברכישת אסטרטגיות למידה ובהתמודדות עם קשיי המעבר לחטיבת הביניים.

המנטורים/ות בקבוצת הניסוי העבירו לתלמידים/ות במהלך הליווי את המסרים הנ”ל (אחד מהשניים או שניהם):

מסר ראשון: הטבע המתרחב של האינטליגנציה, הועבר באמצעות לימוד על מבנה המוח, פלסטיסיות (גמישות המוח – היכולת ליצור קישורים חדשים במהלך למידה).

מסר שני: שוני באופן ייחוס הקשיים של המעבר לחטיבת הביניים- המעבר לחטיבה מלווה בקשיים רבים בהם נתקלים כל התלמידים/ות עקב השוני הרב בין המוסדות; רבים מהם/ן מייחסים את הכשלונות לחוסר יכולת, אולם עם הזמן הרוב יתגברו על הקשיים והישגיהם/ן ישתפרו. המנטור/ית עודד/ה את התלמיד/ה לייחס את הקשיים למקור שאינו פוגעני וניתן לשינוי (ההסתגלות לסביבה החדשה, ולא חוסר יכולת).

למען הפנמת המסרים, התלמידים/ות גם גלשו באתרי אינטרנט הרלוונטיים למסרים הנ”ל ואף יצרו עמודי אינטרנט אשר מעבירים את המסרים באופן יצירתי.

המנטורים/ות של תלמידי/ות קבוצת הבקרה, דנו איתם/ן על הסכנות בשימוש בסמים.

תוצאות : ההתערבות בקבוצת הניסוי (כל שלושת הסוגים) העלימה את הפער המגדרי אשר היה קיים (לטובת הבנים) בקבוצת הביקורת, במבחני מתמטיקה מתוקננים. השיפור היה קיים גם אצל הבנים אך היה משמעותי יותר אצל הבנות. האפקט יוחס להפחתה של אפקט איום אישוש הסטריאוטיפ.

*המנגנון דומה עבור שתי המניפולציות (שני המסרים)– בשתיהן התלמיד/ה מייחס/ת את הכשלונות האישיים לגורמים חולפים. משוער שמסיבה זו, לא נמצא תועלת בשימוש בשתי המניפולציות לעומת שימוש באחת בלבד.

שורה תחתונה: מודעות לייחוסי הצלחה וכישלון ולאופי הגמיש של המוח, כאפשרי לשינוי ולמידה, מובילה לצמצום השפעת איום הסטריאוטיפ.