עמותת מכנה משותף שואפת לעולם שבו לכולנו יש החופש להתבגר ולחיות באופן מודע יותר להשפעות של סטריאוטיפים מגדריים, נאמן יותר לרצון הפנימי שלנו ושיפוטי פחות לרצונות של אחרים ואחרות

איך התחלנו

פעם, כשגלית אגמון הייתה דוקטורנטית למדעי המוח, היא נתקלה ברחוב במורה מהתיכון שבו למדה. גלית סיפרה לה על הדוקטורט שהיא עושה, והמורה שאלה: “אני זוכרת שבתיכון התעניינת בדברים אחרים לגמרי. איך הגעת לזה?”

בעקבות אותה פגישה, המורה ביקשה מגלית לשוחח עם תלמידות כיתה ט’ על הדרך שעברה מאז התיכון ועד שהפכה לחוקרת מוח. כשגלית וחבריה הבינו שהשיחה הזו רלוונטית גם לבנים ולא רק לבנות, הם הקימו את עמותת מכנה משותף.

נגן וידאו

גלית מספרת על ייסוד העמותה

ערכי העמותה
פנייה שווה לגברים ונשים

סוגיות מגדריות משפיעות על כולנו, וכולנו מעצבים ומעצבות את היחס החברתי למגדר

עשייה מבוססת מחקר​

המחקר האקדמי חשף בעשורים האחרונים עולם עשיר של ידע מגדרי. בזכות הנגשה שלו לציבור, נוכל להפוך תופעות מגדריות בלתי רצויות לנחלת העבר

מודעות מגדרית​

כוחן של הבניות מגדריות הוא בכך שהן בלתי נראות. מודעות היא הכלי הבסיסי שמאפשר לנו לשלוט בהן, ולא להיפך

שותפות קהילתית​

כדי להגשים את החזון, עלינו לפעול תוך שיתוף פעולה ושיתוף ידע בין יחידים, קהילות וארגונים

עמותת מכנה משותף שואפת לעולם שבו לכל אחת ואחד ישנו החופש לבחור ולעצב את הזהות האישית תוך מבט מפוכח וחשיבה ביקורתית בנוגע לתכתיבי החברה בכלל ולסטריאוטיפים מגדריים בפרט.

סטריאוטיפים הם חלק מובנה בתהליך החשיבה האנושי. להבניה חברתית המבוססת על סטריאוטיפים של מגדר השפעה מכרעת על עיצוב הזהות של כל אחד ואחת. היא מגבילה אותנו לתבניות נוקשות של גבריות ונשיות, אשר מכתיבות את בחירותינו באופן מודע ובלתי מודע. תכתיבים מגדריים עלולים לחסום בפנינו דרכי הבעה, פעולה והתפתחות במהלך חיינו. פעמים רבות נפעל על פיהם תוך ביטול רצוננו ונטיות ליבנו ואף תוך פגיעה בזולת.

פעילות עמותת מכנה משותף בקרב בני ובנות נוער, צוותי הוראה, ארגונים והורים נועדה להעלות מודעות לסטריאוטיפים מגדריים ולספק כלים לחשיבה ביקורתית על מגדר בהתבסס על ידע אקדמי עדכני, כדי לאפשר לגברים ולנשים בישראל להתבגר ולחיות באופן מודע יותר להשפעות ההבניה המגדרית, נאמן יותר לרצון הפנימי ושיפוטי פחות לרצונות של אחרים ואחרות.

מי אנחנו

ועד מנהל (2020)

אתי אורון

ראש תחום פיתוח במוזיאון המדע ע"ש בלומפילד, ירושלים. חברה בוועדת החינוך של המועצה לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה, משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה

דניאל דה־שליט

רכז פדגוגי, מורה למגדר ולאזרחות ומחנך, תיכון יד ביד הדו־לשוני בירושלים. אחראי על תחום התכנים למורים/ות בעמותה

יובל קפלן

מהנדס תוכנה, בוגר תואר במתמטיקה ובבלשנות מהאוניברסיטה העברית

סוניה ביידר

בוגרת תואר בפילוסופיה ובתוכנית אמירים באוניברסיטה העברית. מנהלת פרויקטים במיזם Woman2Woman תחת עמותת בוגרי 8200

שרית שוימר

מהנדסת חשמל, מנהלת קבוצת פיתוח בחברת אינטל בירושלים. מובילה פורום נשים באינטל ומתנדבת לקידום חינוך למדעים בפריפריה

בעלות ובעלי תפקידים

אידית שאולי

מנכ"לית העמותה בין השנים 2017–2019. בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי מאוניברסיטת תל אביב, תואר ראשון בחינוך וסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית ותעודת הוראה בפסיכולוגיה

יעל וילק

מנהלת צוות מחקר בין השנים 2016–2019. ביואינפורמטיקאית ומדענית נתונים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת בן גוריון ותואר שני במדעי המוח ממכון ויצמן

ג'ניה וולינסקי

מנהלת צוות מדיה בעמותה בין השנים 2018–2020. עיתונאית ב־TheMarker, בעלת תואר ראשון במשפטים וכלכלה ותואר שני במנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית

רביד נבו־תלם

מנהלת אזור ירושלים ויו"ר הוועד המנהל בשנים 2017–2019. בעלת תואר ראשון בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ובתכנית הרב־תחומית במדעי הרוח ותואר שני בקרימינולוגיה מהאוניברסיטה העברית

הצוות המייסד​

גלית אגמון​

יזמת העמותה – בלשנות וקוגניציה (BA), מדעי המוח (PhD)

אסף ברסקה​

פסיכולוגיה (BA), נוירופסיכולוגיה (PhD)

נעם גבע

סוציולוגיה (MA)

נטע גבע​

פיזיקה (BSc) ופילוסופיה (MA)

עדן גרבר

ספרות ופסיכולוגיה (BA), מדעי המוח (PhD)

טלי שרים

פסיכולוגיה (BA), נוירופסיכולוגיה (PhD)

ניב רגב

פסיכולוגיה (BA), פסיכולוגיה קוגנטיבית (PhD)

דפנה מרדכי

מדעי המחשב (BSc)

מיכל מרדכי

מדעי ההתנהגות (BA), ייעוץ ארגוני (MA)