אוכלוסיית המחקר: 54 מורים/ות ו1,358 תלמידים/ות בגרמניה.

רקע: סטריאוטיפים מגדריים של אחרים משמעותיים כמו הורים, קבוצת השווים או מורים/ות משפיעים על אמונות אישיות לגבי כישורים ויכולת, ערכים והתנהגות הקשורה להישגיות. באופן סטריאוטיפי, אמונות מגדריות על יכולות קריאה מעניקות יתרון לבנות לעומת בנים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבדוק האם לתפיסה הסטריאוטיפית של מורה, שיכולת הקריאה של בנות טובה יותר משל בנים, יש השפעה שלילית על התפיסה העצמית של בנים ביחס ליכולת הקריאה שלהם.

הניסוי: ניסוי נערך במשך כשנה וחצי וכלל שתי פעימות של איסוף נתונים – לקראת תחילת כיתה ה’ ובמחצית השנייה של כיתה ו. התלמידים/ות התבקשו למלא שאלון הבוחן את התפיסה העצמית שלהם/ן ביחס לקריאה, ולהבחן בקריאה. ואילו המורים/ות התבקשו למלא שאלון על התפיסה שלהם ביחס לקריאה אצל בנים ובנות.

תוצאות: בפעימה הראשונה נמצא כי התפיסה העצמית של בנים ביחס לקריאה גבוהה יותר ואילו בפעימה השנייה, התפיסה העצמית של בנות הייתה גבוהה יותר. נמצא כי ההערכה העצמית של בנים בקריאה הייתה נמוכה יותר עבור תלמידים אשר למדו תחת מורים עם תפיסה מגדרית סטריאוטיפית. לא נמצא אפקט דומה על בנות.

שורה תחתונה: תפיסה סטריאוטיפים של המורה משפיעה על ההערכה העצמית של תלמידים/ות.