רקע: גוף מחקרי הולך וגדל מצביע על כך שהפעלת סטריאוטיפים שליליים יכולה לפגוע בביצוע קוגניטיבי אצל מבוגרים/ות, ואילו סטריאוטיפים חיוביים יכולים להקל על הביצוע קוגניטיבי.

אוכלוסיית המחקר: ילדות אמריקאיות ממוצא אסייאתי, בשלוש קבוצות גיל: גן חובה עד כיתה ב’, כיתה ג’ עד ה’ וכיתה ו’ עד ח’

הניסוי: נבדקו השפעות של סטריאוטיפים חיוביים ושליליים על הביצועים הקוגניטיביים של ילדות באמצעות בחינת ביצועים במבחן מתמטי כאשר לפני המבחן נתנו לילדות חוברות לצביעה, לפי חלוקה לשלוש קבוצות שכוונו לעורר סטריאוטיפ: אסיאתי –ילדים סינים אוכלים עם מקלות סיניים, נשי – ילדה עם בובה, ניטרלי – נוף.

תוצאות: בקרב תלמידות כיתות היסודי הנמוכות (גן חובה עד כיתה ב ‘) ובכיתות חטיבת ביניים (כיתות ו’-ח’) נצפו שינויים בביצועים הקשורים להפעלת סטריאוטיפים חיוביים ושליליים; נמצא שהסכמות פועלות על ילדות כמו על המבוגרות במחקרים קודמים. הילדות שעוררו אצלן את הסטריאוטיפ הנשי הפגינו את הביצועים הנמוכים ביותר. הילדות שעוררו אצלן את הסטריאוטיפ האסיאתי, הפגינו את הביצועים הטובים ביותר. הפעלה עדינה של סטריאוטיפים שליליים הפריעה משמעותית לביצועים, ואילו הפעלה עדינה של סטריאוטיפים חיוביים הקלה משמעותית על הביצועים. השפעות שונות באופן ניכר נמצאו אצל ילדות בכיתות היסודיות העליונות (כיתות ג’ – ה’). תוצאות אלה מראות כי התפתחות רגישות סטריאוטיפ היא תחום קריטי להבנת הקשר בין סטריאוטיפים להתנהגות אינדיבידואלית.

שורה תחתונה: במחקר זה נבחנה השפעת איום אישוש הסטריאוטיפ, נמצא שהפעלה מרומזת של סטריאוטיפ שלילי או חיובי, משפיעה על ביצועים קוגנטיביים גם בקרב ילדות.