סרטונים

ייצוגים במדיה מאפשרים מבט ממוקד בסטריאוטיפים מגדריים בתרבות ובחברה שלנו.
כאן תוכלו למצוא פרסומות, קטעים מסדרות, הרצאות ועוד, לשימוש בסדנאות וללמידה על מגדר.

סרטון

סטטיק ובן אל תבורי – זהב

קליפ לשיר “זהב” של ססטיק ובן אל. הקליפ והשיר מציגים דימויים תואמי ושוברי סטריאוטיפים מגדריים.

סרטון

סטטיק ובן אל תבורי – זהב – קליפ מילולי

קליפ לשיר “זהב” של ססטיק ובן אל. הקליפ והשיר מציגים דימויים תואמי ושוברי סטריאוטיפים מגדריים. בקליפ המילולי מילות השיר הוחלפו במילים המתארות את ההתרחשות בקליפ באופן מילולי וסאטירי.

סרטון

פאר טסי – דרך השלום + מילים

השיר “דרך השלום” של פאר טסי, כולל כתוביות. השיר מציג סיטואציה שחורגת מהסטריאוטיפ על גברים ונשים בחיזור.

סרטון

נשים במקצועות טכנולוגיים – בן גוריון

https://drive.google.com/open?id=0B99G6jdJa4yBSG90b0NnbG83MUU

סרטון ליום פתוח שבו סטודנטיות מאוניברסיטת בן גוריון מספרות למה הגיעו לתחום לימודי המדעים, איך הרגישו כשהגיעו ללימודים וראו שהן בין הנשים היחידות בלימודים.

פרסומת

האגיס – פרסומת לחיתולים

פרסומת לחיתולים. הפרסומת היא פרפרזה על הסרט “גריז” ומציגה ייחוס סטריאוטיפי מגדרי לתינוקות בנים ובנות.

פרסומת

מסטיק עלמה – פרסומת גברים גורילות

פרסומת למסטיק עלמה. הפרסומת מציגה את הסטריאוטיפ “גברים הם קופים” מול סטריאוטיפ האישה העדינה והמטופחת.

פרסומת

עזרה בחנייה – Volkswagen

פרסומת לרכב שעושה שימוש בסטריאוטיפ “נשים לא יודעות לנהוג / להחנות”. זוג נוסע ברכב והאישה נוהגת, כאשר בעת החניה עצמה, בן הזוג רואה אותה כגבר כיוון שחנתה כל כך טוב.

פרסומת

קפה טורקי – אשתך לעתיד

פרסומת לקפה טורקי שמציגה אישה מטופחת ומתאימה למודל היופי המפגינה תכונות גבריות חיוביות ועל כן נחשבת לרעייה המושלמת.

פרסומת

קפה עלית – צ’ופצ’יקון

פרסומת לקפה עלית בה מוצג עיקרון הגבריריות: גבריות שברירית, שכל הזמן נתונה למבחן. קצין מוערך בטייסת מאבד את מעמדו והופך למושא ללעג כאשר בת זוגו קוראת לו בפני כולם בכינוי “צ’ופצ’יקון”.

סרטון

אלן דג’נרס – עט ביק לנשים

חברת עטים פנתה לאלן דג’נרס בבקשה לפרסם עט חדש שמיועד לנשים. אלן הגיבה על כך בתוכניתה ויצרה פרסומת צינית עבור העט (באנגלית ללא תרגום).

סרטון

למה גברים אינם מצחיקים?

מגזין People אסף קבוצה של מועמדות לפרס האמי שהסכימו לדון באמת המכוערת מאחורי הסקסיזם המוסדי של הוליווד: גברים פשוט לא מצחיקים. את הסרטון יצרו אנשי מגזין People, כסאטירה על מיעוט ייצוג נשים בעולם הבידור. הסרטון באנגלית עם תרגום.

סרטון

מבחן בכדל – אנגלית עם תרגום

לקוח מתוך Feminist Frequency של אניטה סרקזיאן: http://www.youtube.com/watch?v=bLF6sA אליסון בכדל, קריקטוריסטית אמריקאית ידועה, יצרה בשנת 1985 ניסוי פשוט לבחינת ייצוגים של נשים בסרטי קולנוע אמריקאים. המבחן אינו בוחן את איכותו של הסרט או האם מדובר בסרט פמיניסטי אלא עוסק בשאלת ייצוג של נשים על המסך הגדול לפי שלושה קריטריונים: 1. האם יש בו לפחות שתי נשים שיש להן שם? 2. האם הן מדברות אחת עם השניה? 3. האם הן מדברות אחת עם השניה על משהו שאיננו גבר? בסרטון אניטה מציגה את המבחן ורשימת סרטים ארוכה שלא עוברת אותו. תורגם ע”י טל שגיב עבור “מכנה משותף”.

סרטון

סטריאוטיפים מגדריים שהיו הפוכים בעבר

סרטון מידע על חמישה סטריאוטיפים מגדריים שהיו הפוכים בעבר. באנגלית (מתורגם).

סרטון

גולדיבלוקס – דבי סטרלינג

דבי סטרילינג משתפת את סיפורה האישי ומספרת איך המציאה את “גולדיבלוקס” סדרת ספרים ומשחקים המציגים את גולדי הממציאה שפותרת בעיות.

סרטון

טוני פורטר – קופסת הגבריות – קריאה לגברים

הרצאה של טוני פורטר “קריאה לגברים” בו הוא מדבר על כך ששם לב ליחס השונה שנתן לבנו וביתו כשהיו בוכים בילודתם. באנגלית עם תרגום.

טוני פורטר הוא איש חינוך ואקטיביסט המוכר בעולם בזכות פעילותו להכחדת האלימות כלפי נשים. טוני טבע את הביטוי “קופסת הגבריות” בו אנו משתמשים בסדנת הנערים.

סרטון

שלמות או כלום

הרצאה של ראשמה סאוג’ני, מחברת הספר “אומץ לא שלמות” ומייסדת ארגון “בנות מקודדות” (Girls Who Code). סאונג’י אומרת שאנו מלמדים/ות את הבנות להיות מושלמות ואת הבנים להיות אמיצים ושחינוך זה צריך להשתנות. בקטע הקצר מהרצאתה בטד היא מתארת את ההעדפה של נערה להראות שלא עשתה כלום מאשר להראות ניסיון וטעויות, כאשר זה נובע מהחינוך לשלמות.

סרטון

בן פוגש בת

סרטון חביב שמציג בובות תינוקות נפגשים ומנסים להבין מי הבן ומי הבת (באנגלית עם תרגום).

סרטון

ריילי – שיווק צעצועים מגדרי

בשנת 2011 התפרסם קטע של ריילי, בת 4 ממדינת ניו יורק, שצילם אביה בזמן ביקור משותף בחנות צעצועים. ריילי מסבירה איך תפקידים מגדריים מתבטאים בטכניקות השיווק, ולמה זה לגמרי שטויות.

סרטון

תהיה גבר (man up) – ספוקן וורד

קייל טרן מייר (Kyle Tran Myhre) המוכר גם בשם הבמה שלו, Guante, הוא משורר וזמר היפ-הופ.

הקטע מתייחס ישירות לפרסומת לבירה אשר יש בה זלזול ישיר ובוטה כלפי גברים שמרשים לעצמם, חלילה וחס, לסטות בצורה קלה שבקלות מהאידיאל הגברי (במקרה של הפרסומת הזו, ללכת עם תיק שלא נראה מספיק “גברי”). בתגובה לכך נאמר לו בקול עמוק: “תהיה גבר!”

(תרגום: ינאי סנד)