סיכום המאמר: “תקרת הזכוכית” הוא כינוי לתופעה בה נשים אינן מיוצגות בדרגים בכירים בארגונים. למרות העליה באחוז הנשים בכוח העבודה, לא נצפתה עליה דומה באחוז הנשים בתפקידי ניהול בכירים. בנוסף, נשים מוגבלות גם בתנועה צידית – לתפקידים המוגדרים “גבריים”.
המאמר סוקר הסברים אפשריים לתופעה ביניהם:
– “עיוורון מגדרי” – הארגון לכאורה עיוור למגדר העובדים, אבל למעשה תפיסות ארגוניות נובעות מתפיסת עולם גברית – הגיון, רציונליות ומשימתיות. עובד אידיאלי מוגדר כולו מעצם התפקיד.
– שעות עבודה – התייחסות למספר שעות העבודה אשר נתפס כמדד למחויבות, למרות שאינו בהכרח קשור לתפוקה והוא מתעדף גברים.
– רציפות קריירה – מהווה יתרון בעבודה, וגם היא מפלה נשים כיוון שלעיתים קרובות הן מחויבות לגידול ילדים.
– ניהול משק הבית – נשים לרוב עדיין אחראיות לניהול הבית בשילוב עבודתן בחוץ כאשר בבית הן עובדות כ-15 שעות בשבוע בממוצע יותר מגברים, מה שמוביל לשחיקה. תופעה זו כונתה גם “משמרת שניה”.
– הגבר עדיין נתפס כמפרנס הראשי ולכן יועדף בקידום.
– מנהיגות – גברים וגם נשים מקשרים מנהיגות עם גבריות ומצד שני, מנהלות המתנהגות באופן “גברי” הן פחות מוערכות.
– קידום הדומה- אנשים נוטים לקדם את מי שדומה להם.
-גוף גברי ונשי – בארגונים, הגוף הגברי המנותק מהולדה נחשב לגיטימי, וביטוי המיניות שלו היא חיובית (בבדיחות נניח) בעוד הגוף הנשי לא. לעיתים החשש ממתח מיני הוא סיבה לדחיקתן של נשים מתפקידים מסוימים (בצבא לדוגמה).
– מיעוט נשי וקשרים אישיים- נשים שכבר מתקדמות נמצאות במיעוט בין המנהלים. בנוסף, נשים מתקשות להשתמש בקשרים חברתיים ולא פורמליים (נטוורקינג).
אי קידום נשים פוגע קודם כל בארגון שאינו מנצל את הפוטנציאל האנושי שיש לו, מפספס את היתרונות שבמגוון נקודות מבט שונות, ועלול לגרום לתסכול של עובדים/ות רבים. עד היום התמקדו בתפיסה שתקרת הזכוכית היא בעיה של נשים, אך למעשה היא גם בעיה של הארגון.
שורה תחתונה: הכותבת סוקרת שורה של סיבות אפשריות ל’תקרת הזכוכית’, הכוללות תרבות ארגונית, חברתית ותפקידים מגדריים ומסיימת בטענה שחוסר הגיוון פוגע לא רק בנשים אלא בארגון כולו.