טיפים להנחיית סדנה

תוכן העניינים

תהליך מתמשך ולא חד־פעמי

חינוך בכלל, וחינוך מגדרי בפרט, זו עבודה מתמשכת. רק באמצעות עבודה תהליכית אפשר ליצור שינוי ולקדם שוויון מגדרי וחברתי. 

האתר כולל בסיס רחב של ידע לשימוש בעבודה מתמשכת עם תלמידים ותלמידות, צוותי הוראה, ארגונים וקהל רחב. אנו ממליצים וממליצות להשתמש בחומרים אלה ולהרחיב את הידע גם ממקורות נוספים. אפשר להיעזר ברשימת הארגונים באתר.

סדנה ולא הרצאה

האופן האידיאלי להעברת התוכן הוא מבנה סדנאי. פורמט של סדנה יוצר מקום למשתתפים ולמשתתפות לשתף מחשבות והתנגדויות בשיח פתוח, שמאפשר גם להתייחס אליהן ולפרק אותן באופן מכבד ומעמיק.

כמנחים ומנחות, תפקידנו לקבוע ולהסביר את נושא המפגש, להעלות שאלות לדיון, לתת שמות לתופעות שהקבוצה מעלה, לוודא הבנה של מושגים חדשים ולעשות סדר בדיון: לוודא הקשבה לזולת ותרבות דיון רגועה המאפשרת פתיחות. נשאף לייצר דיון בפורמט מעגל (הקבוצה מדברת ואנחנו מקשיבים ומקשיבות) ולא כוכב (אנחנו עונים על כל אמירה מהקבוצה).

איך להעביר סדנה?

בדף זה ריכזנו עבורכם/ן נקודות מנחות להעברת סדנה. המידע מבוסס על ניסיוננו ועל מאמרים של חלי ברק שטיין, פסיכולוגית חינוכית מומחית, מטפלת ומנחת קבוצות. להעמקה נוספת מומלץ לבקר באתר של חלי ברק שטיין

תפקיד המנחה

למנחה אחריות כוללת על הקבוצה ועל תהליך העבודה לכל אורכו: על המנחה לפעול ליצירת התנאים שיאפשרו לחברי ולחברות הקבוצה לפתח תחושה של מוגנות, ביטחון פסיכולוגי ואמון הדדי, ולקיים תקשורת פתוחה.

יצירת תחושת המוגנות היא אחד התפקידים המרכזיים של המנחה: המשתתפים/ות צריכים/ות להרגיש שהם/ן במרחב בטוח וכי קולם/ן הייחודי נשמע. כשיש תחושת מוגנות, יש יותר נכונות לשתף, לחשוף ולהתפתח.

תחושת המוגנות נוצרת באמצעות מערך הכללים והחוקים שנבנה לקבוצה, הקפדה על כללי התנהגות והזמנה מתמדת לקולות השונים בחדר להישמע ולכלל חברי וחברות הקבוצה להשתתף. אפשר לקבוע כללים מראש, בתחילת הדיון, ולהגיב במקרה של הפרה. אפשר גם לא לקבוע את הכללים במפורש, ולהגיב בתגובה להפרה של הכלל בפעם הראשונה שזה קורה.

על המנחה להבהיר את מטרות הקבוצה, להקשיב להתרחשויות ולתהליך הקבוצתי ולבחון את תהליך ההתפתחות של הקבוצה. על המנחה לוודא שההתנהלות (כולל ההתערבויות של המנחה בדיון) בהלימה עם מטרות הקבוצה, ולוודא שהקבוצה מאפשרת ביטחון פסיכולוגי מחד, והזדמנות לאיתגור, לעימות ולבחינה מחדש של פרדיגמות קיימות ויציבות מאידך.

כלים להנחיה וליצירת דיאלוג בקבוצה 

  • סֶטינג: נקודת הפתיחה שלנו משפיעה על הציפיות. המלצתנו לקיים את הסדנה במעגל כיסאות, ללא שולחנות, מול מקרן, ולפני המקרן כיסא גם עבור המנחה. זהו סטינג שמזמן שיחה פתוחה, הקשבה הדדית ויחס שוויוני יותר בין המנחה לקבוצה. מומלץ לקום ולשבת בהתאם למצב בסדנה.
  • קול: האמצעי העיקרי בו משתמשים בהעברת תוכן הוא קול. המנחה הוא/היא כמו שחקן, ולכן עליו לשחק עם יכולות הקול שלו: יש לווסת את עוצמת הקול ואת מהירות הדיבור בהתאם לתוכן ולסיטואציה. קולות רמים מדיי עלולים להיות מעייפים. כך גם דיבור קצבי ומהיר מדיי או איטי ומפוזר מדיי. מנגד, קולות שקטים ובלתי ברורים יעמעמו את המסר ויעייפו גם הם את השומעים. אפשר להנמיך את הקול כדי לרכז את המשתתפים/ות ולהדגיש בקול רם כאשר ישנה נקודה חשובה להדגשה.
  • הקשבה: ללא התערבות וללא דעות או פרשנות. למשל: “אני שומעת”, “אני איתך”, “תמשיכ/י…”.  חשוב להקשיב כשמישהו/י מדבר/ת – ולא להתעסק בתכנון המשך הסדנה.
  • שתיקה: זכרו – לפעמים שתיקה היא התגובה הנכונה. השתיקה מאפשרת מרחב, חופש ועמימות הנדרשים לבדיקה עצמית של המשתתפים/ות. “מה לדעתכם/ן השתיקה שלכם/ן אומרת?”
  • תקשורת לא מילולית: שפת גוף של הקשבה, אמפתיה, קשר עין, נטיית גוף לכיוון הדובר/ת, הנהון, שתיקה. בהעברת תוכן: שימוש בידיים. אם צריך לעורר הקשבה ניתן לקום ולהתקדם לכיוון משתתף/ת מסוימ/ת ולהמשיך ברצף הדברים.
  • פרפרזה: חזרה על עיקרי הדברים שנאמרו במילים שלך, תוך שימוש במושגים מעולם התוכן של הסדנה: “אני שומע/ת שאת/ה אומר/ת שחווית תגובות של משטרה כחולה ורודה …”, “האם אתה מתכוון שבגלל קופסת הגבריות אתה בוחר לא לקחת חלק בפעילות שאתה אוהב?”
  • שיקוף: קבלת תמונת ראי מהמנחה או מהקבוצה בנוגע לתוכן הרגשי: “זה נשמע שאת/ה כועס/ת/מבולבל/ת/מיואש/ת…” “זה נשמע שכשאת/ה מקבל/ת תגובות של משטרה כחולה ורודה מהסביבה  את/ה מרגיש/ה…” – רק אם את/ה מרגיש/ה שיש מקום לפרשנות כזו. שיקוף של תופעה מגדרית שמתרחשת בקבוצה בזמן הסדנה יכול לתרום מאוד להבנה של הנושא, אך גם עלול להרתיע או לגרום למבוכה לא נעימה. השתמשו בכלי זה בזהירות ובעדינות.
  • פיזור: הכללה של רגש שמעלה משתתפ/ת לשאר המשתתפים/ות, כדי להפחית את העומס הרגשי על המשתתפ/ת ולאפשר לאחרים לבחון את רגשותיהם/ן:  “דינה אמרה שהיא מבולבלת…אולי עוד א/נשים מרגישים/ות ככה?”
  • סיפורים אישיים: סיפורים אישיים כמודל אישי עובדים מצוין כדי לקדם למידה ולתת לגיטימציה. כדאי לחשוב על סיפורים אישיים שמדגימים את ההשפעה של מגדר על החיים שלנו, איך סטריאוטיפים מגבילים אותנו ואיך אנחנו מתמודדים ומתמודדות איתם: “קרה לי ש…”, “אם הייתי במצבך, הייתי מרגיש/ה…”. תוכלו להיעזר במאגר הסיפורים האישיים שבאתר כדי לחשוב איך לספר את הסיפורים האישיים שלכם/ן.
  • עידוד תקשורת בין המשתתפים/ות: במיוחד כשרואים שיש משתתפ/ת שמנסה להגיב ולא מצליח/ה: “נדמה לי שאת רוצה לומר משהו בקשר ל…”
  • שימוש ב”כאן ועכשיו”: שימוש במצבים שעולים בקבוצה כאירוע מזמן לדבר על תימות / נושאים רלוונטיים לדיון. “אמרנו שלהיות גבר זה להיות חזק ותוקפני זו יכולה להיות הסיבה שאתם צועקים אחד על השני כשמישהו מביע רגש?”. 
  • העלאת קולות אלטרנטיביים בקבוצה: למנוע השתלטות של קול דומיננטי ולעורר דיאלוג בין הקולות השונים. “אני שומע/ת שכולם מתלהבים מהסיכוי לשנות ואני שואלת את עצמי אם אין אצל אף אחד גם חששות או ספק…?” או “תודה, עדן. מישהי חושבת אחרת?”
  • שימוש בשאלות פתוחות: 
    • מה (מה קרה? מה הרגשת? מה חשבת? מה יכולת לעשות אחרת?)
    • איך (איך הגבת? איך אפשר לדעתך לפתור את זה אחרת?)
    • מי  (מי היה שם? מי עזר? מי הפריע? מי היית רוצה שיהיה?)
    • למה (למה לדעתך זה קורה?)
    • מתי (מתי הבנת ש…? מתי הרגשת ש…?)

התנגדויות

התוכן שלנו מציע לקהל לראות בצורה שונה – ולפעמים הפוכה – דברים שכל חייהם/ן ראו בדרך מסוימת. פעמים רבות, מפגש כזה מעורר התנגדויות ממגוון סוגים. איך נתמודד איתן?

מהן התנגדויות?

התנגדויות הן התנהגויות המשקפות ומבטאות (באופן מילולי או התנהגותי) התנגדות לתהליך הקבוצתי על משמעויותיו השונות. בדרך כלל מקורן בפחד מחשיפה, חוסר ודאות או אובדן שליטה. תחושות אי־נחת וחרדה הנובעות ממצבי מתח וקונפליקט עלולות להתפתח לתגובות התנהגותיות של התגוננות והתנגדות לשינוי וללמידה. 

אפשר לחשוב על התנגדויות כעל מנגנון הגנה המופעל ברמות שונות של מודעות. 

סוגי התנגדויות 

  • התנגדות ישירה: כאשר משתתפ/ת בקבוצה מביע/ה בצורה גלויה חוסר נכונות לקחת חלק בתהליך הקבוצתי, נמנע/ת מלשתף פעולה, נשאר/ת בצד, מבקר/ת ושופט/ת. למשל, תלמידה שמתפרצת באמצע המשפט ואומרת שזה ממש לא נכון.
  • התנגדות סמויה: כאשר המשתתפ/ת לא מביע/ה הסתייגות מן התהליך, אך בפועל לא משתתפ/ת בתהליך הקבוצתי, עסוק/ה בדברים אחרים ולא משתף/ת פעולה. למשל, תלמיד ששוקע בטלפון בזמן סדנה.
  • התנגדות של הימנעות: להט המושקע בוויכוח ולא בנושא עצמו, תשובות בנאליות ולא ענייניות, הימנעות מדיון בבעיות דרך הכחשתן או הנמכת חשיבותן, והימנעות משיתוף. למשל, משתתפת שמסיטה את הדיון לשאלה אילו הבדלים מגדריים כן נובעים מהביולוגיה, שוב ושוב.

התמודדות עם התנגדויות 

חשוב לא להיכנס לוויכוח עם משתתפים/ות. אם יש התנגדויות או אי־הסכמות, כדאי לנתב אותן לדיון בתוך הקבוצה (“מישהו/י רוצה לענות לזה?” “יש למישהו/י רעיון איך זה יכול להיות אחרת?”).

התנגדויות בקבוצה נוטות לעורר התנגדות אצל המנחה, בין היתר כי הן מסמנות את רמת האמון במנחה. חשוב לזכור: התנגדות אינה אישית. היא חלק מתהליך שינוי. התנגדות מעבירה מסר שצריך להבין ולדבר אותו, ואפשר לפתח בעקבותיה דיאלוג. 

חשוב לזכור: הבעת אי־הסכמה היא השתתפות, לא התנגדות. אי־הסכמה מאפשר פתח לדיון ולהתאמה של התוכן לעולמן/ם של המשתתפות/ים. נסו לנצל את האי־הסכמה כדי למצוא גרסה מרוככת יותר של הטענה שעליה יש הסכמה. אחר כך נסו לבדוק אם האי־הסכמה משותף לעוד חברים/חברות. אם נצליח להפוך אי־הסכמה לדיון פתוח בקבוצה, נרוויח מכך.

דגשים נוספים להנחיה מניסיוננו 

סיפורים אישיים עובדים הכי טוב! להביא את עצמנו כמה שיותר – לחשוב על סיפורים אישיים על איך מגדר משפיע על החיים שלנו – בעיקר איך הוא מגביל אותנו ואיך אנחנו משתחררים ממנו והופכים את החיים שלנו לטובים יותר. אפשר להתייחס גם למחירים החברתיים של יציאה מגבולות המגדר.

צורת התקשורת צריכה להיות חיובית ומאשרת ככל האפשר. גם אם אומרים משהו הפוך ממה שרצינו לשמוע, להקפיד להגיב בצורה שקודם כל מסכימה ומקבלת לחלקים שניתן לקבל, ורק אז אפשר גם להציע צד אחר של העניין או לאתגר את המשתתף/ת בשאלת המשך. למשל: נער אומר שדווקא אין בעיה לגבר לבכות/להודות בפחד/לא לדעת משהו – אפשר להגיד שזה משמח שזה כך עבורו, ואז לבקש ממנו דוגמה למתי זה יכול לקרות. אם הוא כבר ייתקל בקושי לתת דוגמה, אפשר לדבר על הקושי הזה, ואם הדוגמה תחומה לסיטואציה (מוות/ספורט, למשל) – ניתן לפתח דיון על זה. אם רעיון כלשהו לא מתקבל, חשוב לא להתעקש עליו למרות ההתנגדות. אפשר לנסות גישה עקיפה כמו בדוגמה הקודמת, אבל אם לא יודעים איך, עדיף לוותר (להסכים שלא להסכים בנקודה הזו) ולהמשיך הלאה. לא מומלץ “למרוח” את אי־ההסכמות או למסמס אותן: זה עלול לגרום למי שלא מסכים/ה לאבד אמון וקשב להמשך הסדנה.

חיזוקים חיוביים להשתתפות – לחזור על מה שהמשתתפים/ות אמרו ולעודד אותם (“יפה”, “דוגמה מקסימה” וכו). אמירות לאורך המפגש שלכאורה מייצגות “יציאה מהקופסה הסטריאוטיפית” יכולות לקבל תגובה מעודדת מפורשת, ולהיות מאוזכרות בסוף הסדנה כדוגמאות. ככלל, נסו לזכור דברים שנאמרו ולהזכיר אותם שוב בהמשך.

הדיקטטורה של הדאחקה. הרבה פעמים כשמנסים להעמיק – או כשמגיעים לעומק – יש מי שמנסה להפוך את הדיון חזרה לשטחי וקליל באמצעות בדיחה – לשקף לקבוצה שזה מה שקורה – כשיש תחושה שמנסים לברוח מהנושא ומהעומק שלו באמצעות הצחוק… רלוונטי במיוחד בסדנאות בנושא גבריות.

הפעלות – שימוש בהפעלות אקטיביות של הקבוצה תורם לריכוז ולהשתתפות. למשל – להדגים ישיבה גברית/נשית  או חיבוק גברי (לעומת לא גברי). הישיבה במקום אחד במשך שעה וחצי נוטה להקשות על ההקשבה. בנוסף לזה גם כל אקט של “פרפורמנס” או המחזה מצד המנחה צפוי להיות מאוד מעורר ומושך עניין.

מחקרים אקדמיים – הסדנאות מבוססות על מחקרים אקדמיים. לא חובה לקרוא אותם בעצמך (למרות שמאוד מומלץ), אבל כן צריך להכיר את המחקרים עצמם כדי להעביר אותם כמו שצריך. כאן תוכלו למצוא סיכום של המחקרים העיקריים שעליהם התבססנו.

 

בחזרה ל”איך לדבר על מגדר”